Postup (metodika) pro zefektivnění systému národních dotačních titulů s vazbou na rozvoj regionů, měst a obcí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F03589277%3A_____%2F19%3AN0000003" target="_blank" >RIV/03589277:_____/19:N0000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://isrb2.tacr.cz/attachment/80494" target="_blank" >https://isrb2.tacr.cz/attachment/80494</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postup (metodika) pro zefektivnění systému národních dotačních titulů s vazbou na rozvoj regionů, měst a obcí
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě závěrů všech provedených analýz a skutečností zjištěných v rámci tohoto výzkumného projektu bylo zpracováno souhrnné metodické doporučení k procesním postupům při navrhování, přípravě, vypisování a administraci NDT. Jednotlivé aktivity byly rozčleněny tak, aby jejich provedením bylo sledováno naplňování principů a zásad 3E. Podrobný slovní popis jednotlivých doporučených aktivit, použitých vstupů a analytických podkladů, doporučených metodik, výsledných výstupů a popis rolí jednotlivých zapojených subjektů je zpracován v dokumentu s názvem „Metodické doporučení k procesním postupům v rámci NDT“. Shrnutí metodického doporučení: V současnosti není postup při vyhlašování, spravování a vyhodnocování národních dotačních titulů nijak standardizován, v přístupu jednotlivých vyhlašovatelů panují značné rozdíly a celkově vzniká dotační prostředí, v němž se potenciální žadatelé velmi obtížně orientují. Níže prezentovaná metodika doporučuje postup, jak připravit a správně nastavit dotační titul. Postup je navržen tak, aby na úrovni celého dotačního titulu bylo dosaženo účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti (3E). Z provedené analýzy je zřejmé, že ne vždy je jasná vazba mezi tím, jaké strategické cíle má správce programu nastaveny ve svých strategických dokumentech, a tím, kam míří intervence národního dotačního titulu. Vyvstává tak otázka účelnosti samotného dotačního titulu, protože soulad se strategií by měl být základním předpokladem pro vyhlášení dotačního titulu. Při přípravě NDT je potřeba zodpovědět řadu otázek typu, jak má být národní dotační titul nastaven, jakou disponovat alokací, jakou výši a typ podpory nabízet. V praxi se ukazuje, že mnohdy vyvolá vyhlášený dotační titul příliš velkou poptávku, která u většiny žadatelů zůstane neuspokojena a dochází tak k utopení nákladů na přípravu. Také se ukazuje, že se v ČR v národních dotačních titulech jen minimálně využívá tzv. finančních nástrojů (návratné formy podpory), které umožňují opakované využití veřejných prostředků na dosažení stanovených cílů. Samostatnou kapitolou přípravy NDT je úvaha o aplikování tzv. územní dimenze. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+, tedy národní strategický dokument v oblasti regionálního rozvoje, definuje hlavní cíle regionální politiky státu v období 2021–2027, s ohledem na podporu dynamického, vyváženého a udržitelného rozvoje území. Zároveň definuje základní kategorie území dimenze, což usnadňuje úvahu o zacílení intervencí NDT. Propojení přípravy NDT se Strategií regionálního rozvoje ČR 2021+ a aplikování územní dimenze tak může přinést další zvýšení účelnosti a efektivnosti poskytované podpory ze státního rozpočtu. V ideálním případě by měla být územní dimenze obsažena již v samotné gesční strategii, věcně příslušném nadřazeném strategickém dokumentu. Vzhledem k tomu, že Strategie regionálního rozvoje ČR byla schválena v listopadu 2019, lze předpokládat, že při tvorbě nových strategických dokumentů v ČR bude nově územní dimenze vycházející ze Strategie regionálního rozvoje více zohledňována. Hlavními závěry, identifikované v rámci provedeného výzkumu, lze shrnout do následujících zjištění a doporučení: - Současné informační systémy obsahují (ale neposkytují) dostatečné informace. Aktuálně probíhá příprava Jednotného dotačního portálu RISPF pod záštitou MFČR, která uvedenou situaci zlepší z pohledu veřejných údajů, nicméně absentuje rozhraní pro efektivní přenos mezi subjekty veřejné správy, - Při tvorbě NDT postupovat v souladu se zásadami 3E, - Strukturu NDT by bylo žádoucí sjednotit, dnes je velmi různorodá, - Vyhlašovat pouze dotační tituly, jenž mají oporu ve strategických dokumentech, - Alokace NDT nastavovat dle absorpční kapacity, - U nastavení adekvátnosti typu a míry dotace / podpory NDT kombinovat atraktivnost a efektivnost dotačního titulu, - U každého NDT posoudit potenciál přeměny na finanční nástroj, - Při tvorbě NDT zvážit vhodnost uplatnění územní dimenze, - Vytvořit národní číselník indikátorů, společný pro ESI fondy i NDT. Část aktivit aplikovaného výzkumu se věnovala automatizaci přenosu účetních informací. V oblasti zaúčtování bylo potvrzeno, že klíčové aktivity v rámci procesu NDT jsou již dnes účetními případy a nečiní praxi problém (procesní schéma účetního případu je přílohou dokumentace). Stát umí automatizovaně přenášet data v rozsahu formálních sumarizujících údajů, ovšem při vhodně nastavené metodice by míra detailu mohla být větší, respektive přenášené údaje by mohly sloužit také k monitoringu věcného plnění (jako náhrada ručních výkazů). Pro uvedení doporučení obsažených v této metodice do praxe je důležitá kooperace mezi subjekty veřejné správy, zejména Ministerstvem financí, Ministerstvem pro místní rozvoj a daným resortem připravujícím NDT. Pro větší standardizaci postupu při tvorbě NDT doporučujeme zavést hlavní principy této metodiky do relevantní legislativy (například při novelizaci vyhlášky č. 560/2006 Sb.). Týká se to zejména povinnosti provedení posouzení uplatnitelnosti územní dimenze a finančních nástrojů, která by mohla být zapracována například do formulářů, které jsou přílohami uvedené vyhlášky a které jsou předkládány Ministerstvu financí při přípravě a evidenci NDT v systému EDS/SMVS. Nezbytnou aktivitou je rovněž zpracování doporučených metodických dokumentů, které by sjednotily postupy při provádění dílčích analýz a získávání potřebných informací pro správné nastavení NDT (např. analýza absorpční kapacity, uplatnitelnosti finančních nástrojů, územní dimenze, databáze jednotkových nákladů). Přehledné grafické znázornění jednotlivých doporučených aktivit, vstupů a výstupů je pak obsaženo ve vývojovém diagramu, který je přílohou uvedeného Metodického doporučení.
Název v anglickém jazyce
Procedure (methodology) for streamlining the system of national subsidy titles related to the development of regions, cities and municipalities
Popis výsledku anglicky
Based on the conclusions of all performed analyzes and facts found within this research project, a comprehensive methodological recommendation for procedural procedures in the design, preparation, listing and administration of national grant title was prepared. The individual activities were divided so that their implementation monitored the fulfillment of the principles and principles of 3E. A detailed verbal description of individual recommended activities, used inputs and analytical materials, recommended methodologies, final outputs and a description of the roles of individual involved entities is elaborated in the document entitled "Methodological recommendations for procedural procedures within national grant title". Summary of methodological recommendations: At present, the procedure for announcing, managing and evaluating national subsidy titles is not standardized in any way, there are significant differences in the approach of individual announcers and overall a subsidy environment is emerging in which potential applicants find it very difficult to find their way around. The methodology presented below recommends a procedure for preparing and correctly setting the grant title. The procedure is designed to achieve efficiency, effectiveness and economy (3E) at the level of the entire grant title. It is clear from the analysis that there is not always a clear link between what strategic objectives the program administrator has set in his strategic documents and where the intervention of the national grant title is headed. This raises the question of the effectiveness of the grant title itself, as compliance with the strategy should be a basic precondition for the announcement of the grant title. When preparing the national grant title, it is necessary to answer a number of questions such as how the national subsidy title should be set, what allocation should be available, what amount and type of support to offer. In practice, it turns out that the announced subsidy title often generates too much demand, which remains unsatisfied for most applicants, thus drowning the costs of preparation. It also turns out that in the Czech Republic, the so-called financial instruments (repayable forms of support) are used only minimally in national subsidy titles, which enable the repeated use of public funds to achieve the set goals. A separate chapter in the preparation of national grant title is the consideration of the application of the so-called territorial dimension. The Regional Development Strategy of the Czech Republic 2021+, ie the national strategic document in the field of regional development, defines the main objectives of the state's regional policy in the period 2021–2027, with regard to supporting dynamic, balanced and sustainable territorial development. At the same time, it defines the basic categories of dimension territory, which facilitates consideration of targeting national grant title interventions. Linking the preparation of NDT with the Strategy of Regional Development of the Czech Republic 2021+ and the application of the territorial dimension can thus bring a further increase in the efficiency and effectiveness of the support provided from the state budget. Ideally, the territorial dimension should already be included in the management strategy itself, the relevant superior strategic document. Given that the Strategy of Regional Development of the Czech Republic was approved in November 2019, it can be assumed that the new territorial dimension based on the Strategy of Regional Development will be taken into account more when creating new strategic documents in the Czech Republic. The main conclusions identified in the research can be summarized in the following findings and recommendations: - Current information systems contain (but do not provide) sufficient information. The preparation of the Unified Subsidy Portal RISPF is currently underway under the auspices of the Ministry of Finance, which will improve this situation from the point of view of public data, however, there is no interface for effective transmission between public administration entities, - Proceed in accordance with Principles 3E when developing national grant titles, - It would be desirable to unify the structure of the NDT, it is very diverse today, - Announce only grant titles that are supported by strategic documents, - Set national grant title allocation according to absorption capacity, - Combine the attractiveness and effectiveness of the subsidy title when setting the adequacy of the type and degree of national grant title support, - Assess for each national grant title the potential for conversion into a financial instrument, - When creating an national grant title, consider the appropriateness of applying the territorial dimension, - Create a national code list of indicators, common for ESI funds and national grant title. Part of the applied research activities was devoted to the automation of the transfer of accounting information. In the area of accounting, it was confirmed that the key activities within the national grant title process are already accounting cases and do not pose a problem in practice (the process diagram of the accounting case is attached to the documentation). The state can automatically transfer data in the range of formal summarizing data, but with a properly set methodology, the level of detail could be greater, or the transmitted data could also serve to monitor material performance (as a replacement for manual statements). Cooperation between public administration entities, especially the Ministry of Finance, the Ministry of Regional Development and the given department preparing the NDT, is important for putting the recommendations contained in this methodology into practice. For greater standardization of the procedure for creating national grant title, we recommend introducing the main principles of this methodology into the relevant legislation (for example, when amending Decree No. 560/2006 Coll.). This concerns in particular the obligation to carry out an assessment
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TITBMMR806" target="_blank" >TITBMMR806: Efektivní nastavení národních dotačních titulů pro rozvoj regionů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů