Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výsledek navržený dodavatelem v oblasti přenosu účetních informací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F03589277%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/03589277:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://isrb2.tacr.cz/attachment/80496" target="_blank" >https://isrb2.tacr.cz/attachment/80496</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výsledek navržený dodavatelem v oblasti přenosu účetních informací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Provedení analýz reflektující dohodu zadavatele s MFČR - výzkumný úkol byl směřován zejména na příjemce finančních prostředků z národních dotačních titulů v rámci veřejného sektoru, tedy obce, města a jejich sdružení či partnerství, kraje, stát, MAS, NNO, akademický sektor, státní podniky: Analýza stávající datové základny - bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely sledování životního cyklu národních dotačních titulů a vytěžování relevantních informací. Analýza číselníků - v rámci zvýšení spolehlivosti přiřazení účelového znaku navrhujeme vytvoření strukturované a standardizované průvodky napříč všemi národními dotačními tituly. Tato průvodka by pak nesla jednoznačnou identifikaci daného dotačního titulu. Analýza legislativy v oblasti rozpočtu a účetnictví a analýza doporučených metodických postupů MFČR a krajských úřadů - Legislativa a metodické postupy dávají poskytovatelům, zprostředkovatelům i příjemcům národních dotačních titulů jasné a poměrně detailní návody, jak zachycovat do účetního deníku jednotlivé účetní případy spojené s národními dotačními tituly. Vyskytující se chybné účetní postupy na straně účetních jednotek při zachycení procesů spojených s národními dotačními tituly tak nejsou důsledkem nejednoznačné či chybějící legislativy, ale spíše důsledkem neznalosti daných norem. Analyzován stav automatizace přenosu účetních dat relevantních pro kontrolu NDT - analýza stále probíhá. Ve spolupráci s MFČR jsou vytvářena schémata, která zachycují komplexní životní cyklus obecného národního dotačního titulu, a to jak na straně poskytovatele (ministerstvo), tak i na straně zprostředkovatele (kraj) a příjemce (obec). Definice finálních variant řešení, reflektování účetních a finančních standardů a dohody se zadavatelem: Klíčovým závěrem analýzy stávající datové základny je, že bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a úprav stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely • sledování životního cyklu národních dotačních titulů a • vytěžování relevantních informací. Z procesního rozkreslení jednotlivých fází životního cyklu národního dotačního titulu vyplynulo, že klíčové aktivity všech aktérů (tj. poskytovatele, zprostředkovatele a příjemce) jsou zároveň účetními případy, tj. účtující jednotka je povinna o těchto aktivitách účtovat. Z hlediska vytěžování těchto informací je z legislativního hlediska největší překážkou nemožnost identifikovat příslušnost výdajů/nákladů k danému národnímu dotačnímu titulu. V současnosti je vykazovací povinnost identifikovat národní dotační titul pouze v případě jeho příjmu. Pro zefektivnění výtěžnosti účetních dat se tedy jeví jako vhodná opatření: • legislativně zajistit, aby byly účetní operace spojené s konkrétním národním dotačním titulem identifikovány účelovým znakem, což je jednoznačný identifikátor dotačních titulů, • legislativně vynutit, aby poskytovatel dotačního titulu jednoznačně informoval příjemce dotačního titulu o přiděleném účelovém znaku. Výše uvedené legislativní změny jsou nutnými předpoklady pro zefektivnění přenosu účetních informací v systému CSÚIS. V rámci systému CSÚIS pak lze reálně uvažovat o budování nové datové základny, kam by mohla být sehrávána data ohledně: • stavu realizace projektu (tj. již proúčtovaných/spotřebovaných výdajích na daný dotační titul • informací o spotřebovaných zálohách v případě titulů typu ex-ante • vyúčtování projektu • apod. V ideálním případě by tento nový datový zdroj měl nahradit velké množství ze stávajících formulářů, které jsou účetní jednotky povinny odevzdávat v souvislosti s národními dotačními tituly.

  • Název v anglickém jazyce

    The result proposed by the supplier in the area of transmission of accounting information

  • Popis výsledku anglicky

    Carrying out analyzes reflecting the contracting authority's agreement with the Ministry of Finance - the research task was aimed mainly at recipients of funds from national grant titles within the public sector, ie municipalities, cities and their associations or partnerships, regions, state, LAGs, NGOs, academia, state enterprises: Analysis of the existing database - without corresponding modifications to the reporting methodology and the existing database of reports, the information in the CSÚIS system can be used only to a very limited extent for the purposes of monitoring the life cycle of national grant titles and extracting relevant information. Code list analysis - as part of increasing the reliability of the assignment of the special purpose character, we propose the creation of a structured and standardized guide across all national subsidy titles. This guide would then carry a clear identification of the grant title. Analysis of legislation in the field of budget and accounting and analysis of recommended methodological procedures of the Ministry of Finance and regional authorities - Legislation and methodological procedures give providers, intermediaries and recipients of national subsidy titles clear and relatively detailed instructions on how to record individual accounting cases related to national subsidy titles. The occurrence of erroneous accounting procedures on the part of accounting entities in capturing the processes associated with national subsidy titles is thus not the result of ambiguous or missing legislation, but rather the result of ignorance of the given standards. Analyzed the state of automation of accounting data transfer relevant for NDT control - the analysis is still in progress. In cooperation with the Ministry of Finance, schemes are created that capture the complex life cycle of a general national subsidy title, both on the part of the provider (ministry) and on the part of the intermediary (region) and the recipient (municipality).   Definition of final variants of the solution, reflection of accounting and financial standards and agreement with the contracting authority: The key conclusion of the analysis of the existing database is that without appropriate adjustments to the reporting methodology and adjustments to the existing database, the information in the CSÚIS system can be used only to a very limited extent for the purposes of • monitoring the life cycle of national grant titles and • extraction of relevant information. The procedural breakdown of the individual phases of the life cycle of the national grant title showed that the key activities of all actors (ie providers, intermediaries and recipients) are also accounting cases, ie the accounting unit is obliged to account for these activities. From the point of view of extracting this information, the biggest obstacle from the legislative point of view is the inability to identify the affiliation of expenditures / costs to a given national subsidy title. At present, the reporting obligation is to identify the national grant title only in the case of its receipt. Therefore, the following appear to be appropriate measures to streamline the recovery of accounting data: • Legislatively ensure that accounting operations associated with a specific national subsidy title are identified by a special purpose character, which is a unique identifier of subsidy titles, • legislatively enforce that the provider of the subsidy title unambiguously informs the recipient of the subsidy title about the assigned special purpose feature. The above-mentioned legislative changes are necessary preconditions for streamlining the transfer of accounting information in the CSÚIS system. Within the CSÚIS system, it is then possible to realistically consider building a new database, where data could be played regarding: • the state of implementation of the project (ie already charged / consumed expenditures for the given grant title • information on backups consumed in the case of ex-ante titles • project billing • apod. Ideally, this new data source should replace a large number of existing forms that entities are required to submit in connection with national grant titles.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TITBMMR806" target="_blank" >TITBMMR806: Efektivní nastavení národních dotačních titulů pro rozvoj regionů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů