Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analytická zpráva potenciálu přeměny NDT na finanční nástroj

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F03589277%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/03589277:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://isrb2.tacr.cz/attachment/80497" target="_blank" >https://isrb2.tacr.cz/attachment/80497</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analytická zpráva potenciálu přeměny NDT na finanční nástroj

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem tohoto metodického doporučení je popsat doporučené osvědčené postupy k implementaci finančních nástrojů ve všech fázích implementace finančních nástrojů od předběžného posouzení po likvidaci a výstupní politiku. Metodické doporučení popisuje varianty, jak lze v jednotlivých fázích finanční nástroje implementovat a upozorňuje na nástrahy a potenciální rizika variant. Metodické doporučení je určeno zejména pro řídicí orgány programů Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF), které budou realizovány v programovém období 2014–2020, jako podklad pro implementaci finančních nástrojů a vytvoření vlastních metodických pokynů. Na základě požadavku Evropské komise maximalizovat využití finančních nástrojů, byla pro jednotlivé operační programy zpracována předběžná posouzení s cílem nalézt vhodné oblasti intervencí pro jejich aplikaci. Prostor pro využití finančních nástrojů existuje také v rámci národních dotačních titulů zejména v následujících oblastech: • rozvoj měst a aglomerací, integrovaný rozvoj území, efektivní správa a instituce (pořízení nových nebo transformace stávajících městských služeb, rozvoj nemovitostí, regenerace brownfields apod.); • zvýšení energetické účinnosti obytných a veřejných budov; • podpora sociálního bydlení, boj s chudobou; • podpora důsledků demografického vývoje a stárnutí obyvatelstva (zdravotně-sociální komplexní péče o seniory); • podpora malého a středního podnikání, inovace; • efektivní trh práce; • mobilita, dostupnost sítě; • ekologické projekty. Závěr: je evidentní, že existuje potenciální prostor pro využití finančních nástrojů v národních dotačních titulech. Témata podpory v rámci NDT se mnohdy překrývají s výše uvedenými oblastmi. Detailnější analýza vhodnosti využití bude provedena v dalších fázích projektu. Byl sestaven zjednodušený metodický nástroj, který prostřednictvím 4 základních kritérií umožní provést předběžné vyhodnocení potenciálu uplatnění finančního nástroje v rámci příslušného dotačního titulu. Tato kritéria byla nastavena s ohledem na požadavek zajištění efektivnosti aplikace finančního nástroje. Následným krokem pak musí být posouzení podrobnější, které může být provedeno například dle postupu popsaných v METODICKÉM DOPORUČENÍ PRO IMPLEMENTACI FINANČNÍCH NÁSTROJŮ V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2014-2020, které poskytne detailnější informace o možnostech aplikace finančního nástroje, jeho typu a nastavení, případně jejich kombinaci. Výsledkem by pak mělo být rovněž doporučení ohledně implementační struktury. Na základě provedeného vyhodnocení u 30 vzorků NDT lze konstatovat, že podle zvolených kritérií: • 2 tituly byly vyhodnoceny s potenciálem pro přeměnu na finanční nástroj; • 6 titulů bylo doporučeno k podrobnějšímu posouzení ohledně možnosti kombinace dotace a finančního nástroje; • 6 titulů bylo doporučeno k provedení individuálního posouzení důvodu vyhodnocení některých kritérií s příznakem NE a nalezení případného potenciálu pro aplikaci finančního nástroje; • u 16 titulů nebyl nalezen potenciál pro přeměnu na finanční nástroj.

  • Název v anglickém jazyce

    Analytical report on the potential of transforming national grant title into a financial instrument

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this methodological recommendation is to describe the recommended best practices for the implementation of financial instruments in all phases of the implementation of financial instruments from preliminary assessment to liquidation and exit policy. The methodological recommendation describes variants of how financial instruments can be implemented in individual phases and draws attention to the pitfalls and potential risks of variants. The methodological recommendation is intended mainly for the managing authorities of the European Structural and Investment Funds (ESIF) programs, which will be implemented in the 2014–2020 programming period, as a basis for the implementation of financial instruments and the creation of their own methodological guidelines. Based on the request of the European Commission to maximize the use of financial instruments, preliminary assessments were prepared for individual operational programs in order to find suitable areas of intervention for their application. There is also scope for the use of financial instruments within national subsidy titles, especially in the following areas: • development of cities and agglomerations, integrated territorial development, effective administration and institutions (acquisition of new or transformation of existing urban services, development of real estate, regeneration of brownfields, etc.); • increasing the energy efficiency of residential and public buildings; • support for social housing, fight against poverty; • support for the consequences of demographic development and the aging of the population (comprehensive health and social care for the elderly); • support for small and medium-sized enterprises, innovation; • efficient labor market; • mobility, network availability; • ecological projects. Conclusion: it is evident that there is potential scope for the use of financial instruments in national grant titles. The themes of NDT support often overlap with the above areas. A more detailed analysis of the suitability for use will be performed in the next phases of the project. A simplified methodological tool has been drawn up, which will enable a preliminary evaluation of the potential use of a financial instrument under the relevant grant title through 4 basic criteria. These criteria were set with regard to the requirement to ensure the effectiveness of the application of the financial instrument. The next step must be a more detailed assessment, which can be performed, for example, according to the procedure described in the METHODOLOGICAL RECOMMENDATION FOR THE IMPLEMENTATION OF FINANCIAL INSTRUMENTS IN THE 2014-2020 PROGRAMMING PERIOD, which will provide more detailed information on financial application options, its type and settings. The result should also be a recommendation on the implementation structure. Based on the performed evaluation of 30 national grant titles samples, it can be stated that according to the selected criteria: • 2 titles were evaluated with the potential for conversion into a financial instrument; • 6 titles were recommended for a more detailed assessment regarding the possibility of combining a grant and a financial instrument; • 6 titles were recommended to carry out an individual assessment of the reason for the evaluation of some criteria with the NO flag and to find potential potential for the application of the financial instrument; • No potential for conversion to a financial instrument was found for 16 titles.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TITBMMR806" target="_blank" >TITBMMR806: Efektivní nastavení národních dotačních titulů pro rozvoj regionů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů