Proč není lidský kapitál využíván efektivně?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F18%3A%230000432" target="_blank" >RIV/04274644:_____/18:#0000432 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://relik.vse.cz/2017/download/pdf/98-Jurasek-Miroslav-paper.pdf" target="_blank" >http://relik.vse.cz/2017/download/pdf/98-Jurasek-Miroslav-paper.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč není lidský kapitál využíván efektivně?
Popis výsledku v původním jazyce
Vzdělání představuje důležitou část lidského kapitálu. Tento článek je ve smyslu konceptu lidského kapitálu rozdělen do tří částí: okamžitá spotřeba, budoucí produktivní spotřeba, která je určitým způsobem spojena s předchozí okamžitou spotřebou a systémové překážky k plnému rozvoji a uplatnění získaných znalostí a poznatků. Zvláštní pozornost je v tomto článku věnována právě překážkám rozvoje uplatnění lidského kapitálu. S využitím teorie her je ukázáno, že ztráta efektivnosti lidského kapitálu se děje spíše z důvodu systémového nastavení než "selhání" jednotlivce či jeho neochoty. Na základě hry Titanic některé současné fenomény jako prohlubování majetkové nerovnosti, sílící sociální a ekonomická segregace a omezená sociální mobilita se projevují v horších možnostech zlepšení sociálního statutu. Tento článek popisuje hru Titanic a demonstruje, že je nutné prosazovat kooperativní strategii v rámci hry Titanic, pokud má dojít k rozvíjení lidského kapitálu a (dosažení společenského blahobytu). V článku jsou rovněž identifikovány subjekty, které neví, že se v současnosti hraje hra Titanic a ohrožují tak lepší využití lidských zdrojů.
Název v anglickém jazyce
Why Is not Human Capital Used Effectively?
Popis výsledku anglicky
Having in mind the education as an important part of the human capital concept and as a product at the same time, this paper breaks down this concept into three parts: the immediate consumption, the future productive consumption which is somehow connected with the previous immediate consumption and the systemic barriers to the full development and employment of the acquired skills and knowledge. The special attention is paid to the last mentioned component of the human capital. Using the game theory, it is demonstrated that the loss of the human capital efficiency happens rather because of the system setting than the individual “failure” or unwillingness. On the ground of the model game Titanic some actual phenomena such as a deepening wealth inequality, a bigger social and an economical segregation and a limited vertical mobility, resulting in worse and worse possibilities for the improvement of the personal social status, are explained. This paper describes the game Titanic and demonstrates that, following the development of the human capital (and searching the social well – off at the same time) it is necessary to push forward the cooperative strategy within this game. They are also identified the subjects that are not interested in playing this strategy and pose a threat to a better using of the human resources.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Reprodukce lidského kapitálu – vzájemné vazby a souvislosti
ISBN
9788024522388
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
185-198
Název nakladatele
Oeconomica
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Katedra demografie, Fakulta informatiky a statis
Datum konání akce
1. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000507522000017