NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F20%3A%230000647" target="_blank" >RIV/04274644:_____/20:#0000647 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1004" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1004</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE
Popis výsledku v původním jazyce
Studie testuje pomocí metody PLS-SEM vztah mezi jazykovými znalostmi a kulturní inteligencí (CQ) vč. všech jejích složek (metakognitivní, kognitivní, behaviorální, motivační). Bylo zjištěno, že existuje pozitivní vztah mezi úrovní jazykových znalostí a všemi složkami CQ. Naopak se nepotvrdil vztah mezi CQ (a jejími složkami) a vlastněním certifikátu osvědčujícího jazykové znalosti.
Název v anglickém jazyce
NEW CAPABILITIES FOR THE XXI CENTURY: CULTURAL INTELLIGENCE AND LANGUAGE COMPETENCE
Popis výsledku anglicky
The capability to use cultural cues in order to function effectively in culturally diverse situations has been measured by the fashionable concept of cultural intelligence (CQ) and its four dimensions (metacognitive CQ, cognitive CQ, motivational CQ and behavioral CQ) in a lot of previous studies and research. This capability is an important asset of the competitive portfolio for almost all companies in today's globalized world. Our study builds on a recent intensive research and brings anew the issue of CQ into the Czech environment. Specifically, the relationship between language skills and cultural intelligence is examined. Using the PLS – SEM statistical method, a sample of 100 respondents studying in the English BA program at one Czech private university and coming from different countries (mostly from China) was analyzed to demonstrate that there was a positive correlation between foreign language proficiency and all dimensions of CQ. On the contrary, another hypothesis (proposed in one previous study) was not confirmed: purposeful preparation for a language exam and its successful passing does not stimulate the development of the motivational (or any other) dimension of CQ or, in any case, no significant difference was found between the two groups of those who possess a language certificate and those who do not.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Linguarum
ISSN
1312-0484
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
BG - Bulharská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
148-155
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090576057