Český (ne)systém financování dlouhodobé péče
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F21%3A%230000733" target="_blank" >RIV/04274644:_____/21:#0000733 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.vupsv.cz/2021/03/10/forum-socialni-politiky-1-2021/" target="_blank" >https://www.vupsv.cz/2021/03/10/forum-socialni-politiky-1-2021/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Český (ne)systém financování dlouhodobé péče
Popis výsledku v původním jazyce
Analýzy dlouhodobé péče ve světě stále více dospívají k účelnosti propojení či integrace zdravotní péče a dlouhodobé péče. V Česku jsou tyto otázky o to více aktuální, že již dlouhou dobu máme systémové provizórium v organizaci a financování zdravotní péče: klíčovým nástrojem státního řízení je sice ministerská „úhradová vyhláška“, leč přetrvává existence sedmi paralelních zdravotních pojišťoven, kterým prostředky přiděluje skrytý svěřenský fond, který vytváří dojem, že univerzální zdravotní péče není financována z daní. Část dlouhodobé péče je složkou tohoto veřejného zdravotního pojištění. Druhá část je financována jednak strukturovanou univerzální peněžitou dávkou, zavedenou podle domnělého britského vzoru, a jednak státními dotacemi sociálních služeb, které měly být po zavedení příspěvku na péči zrušeny. Čeká nás tedy reforma financování zdravotní i dlouhodobé péče a optimálním řešením je vyjít z ucelené veřejné politiky. Všeobecně řečeno jsou dnes ve světě „k dispozici“ čtyři sociální modely dlouhodobé péče: liberální, křesťansko-demokratický (konzervativní), sociálně-demokratický a neoliberální; jejich odlišnosti jsou zřetelné zejména ve financování dlouhodobé péče. Vláda by měla konečně začít konat, pomoci by mohlo i samotné sloučení obou příslušných ministerstev
Název v anglickém jazyce
Czech (non)system of the long-term care financing
Popis výsledku anglicky
The long-term care analyses in the world arrive more and more at the conclusion to interweave or integrate the health care and the long-term care (LTC). In Czechia these issues are on the front burner because we have had a systemic makeshift in the health care organizing and financing: even through the „Reimbursement Decree“ of the Ministry of Health is the key state regulation vehicle, seven parallel health insurance institutions have persisted, receiving funds from a hidden trust fund, giving the impression that the health care is not tax-financed. One part of LTC is a component of the health care sector. The other part is funded partly through a structured universal cash benefit, which was introduced according to the alleged British manner, and partly with state grants for social services, which had to be abolished after the introduction of the LTC benefit. The reform of financing of both health care and LTC remains to be done and the optimum solution is to base it on coherent public politics. Generally said there are “at disposal” four LTC models: liberal, Christian Democratic (conservative), Social Democratic and neoliberal welfare regimes; their distinctions are pronounced in the LTC financing. The government should finally take the action, even a mere merger of both ministries could help.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50200 - Economics and Business
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Fórum sociální politiky
ISSN
1802-5854
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
2-6
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—