Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

What Does Really Drive Consumer Confidence?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F21%3A%230000763" target="_blank" >RIV/04274644:_____/21:#0000763 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989100:27510/21:10248177

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11205-021-02626-6.pdf" target="_blank" >https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11205-021-02626-6.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11205-021-02626-6" target="_blank" >10.1007/s11205-021-02626-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    What Does Really Drive Consumer Confidence?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.

  • Název v anglickém jazyce

    What Does Really Drive Consumer Confidence?

  • Popis výsledku anglicky

    We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Social Indicators Research

  • ISSN

    0303-8300

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    155

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    885-913

  • Kód UT WoS článku

    000617851400002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85100844659