Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F24%3A%230001133" target="_blank" >RIV/04274644:_____/24:#0001133 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pep.vse.cz/pdfs/pep/2024/03/05.pdf" target="_blank" >https://pep.vse.cz/pdfs/pep/2024/03/05.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18267/j.pep.862" target="_blank" >10.18267/j.pep.862</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.

  • Název v anglickém jazyce

    Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Prague Economic Papers

  • ISSN

    1210-0455

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    43

  • Strana od-do

    277-318

  • Kód UT WoS článku

    001258858000002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85198101060