Vozidlová jednotka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F15051145%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/15051145:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vozidlová jednotka
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Vozidlová jednotka (typové označení IFPTTI1) je komunikační jednotkou v rámci celého systému, která je nainstalovaná přímo v monitorovaných vozidlech. Tato komunikační jednotka generuje logické informace k rozlišení vozidla (číslo spoje, linky, pořadí na lince, číslo vozidla) a poziční informace dle satelitního systému k určení geografické polohy GNSS. Jednotka je napojena komunikační sběrnicí k palubnímu informačnímu systému vozidla. Data budou jednotkami přenášena prostředím digitálních rádiových a mobilních telekomunikačních sítí na serverovou část v reálném čase. Pro prototyp vozidlové jednotky byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex. Součástková základna umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Přímo na desku plošného spoje PCB jednotky je integrován 65 kanálový přijímač GNSS. Komunikace mezi palubními jednotkami vozidel případně dalšími periferiemi je řešena fyzickými rozhraními ethernet a RS232 pro maximální flexibilitu. Pro přenosy dat je použito sériové připojení digitálních rádiových komunikačních sítí. Embedded softwarová část obsahuje funkcionality pro komunikaci a sběr dat z informačních palubních systémů vozidel MHD, obsluhu vnitřních periférií mikrokontroleru, zpracování dat z integrovaného přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat, komunikační protokolovou vrstvu pro přenos dat na serverovou část a hlavní řídicí část včetně implementace vlastního bootloaderu (zavaděče SW) pro možnost flexibilní změny programu. Ve vozidlové jednotce byla implementována funkční část propojení vozidlové jednotky s palubním informačním systémem vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a dále implementována funkční část komunikace přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA prostřednictvím radiostanic standardu ETSI TETRA řady Motorola MTM obsažených v palubním informačním systému vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na serverovou část v reálném čase. Pro vývoj embedded softwarové části byla použita vývojová kompilační sada na bázi kompiléru GCC bez nutnosti nákladů na licenci. Vozidlová jednotka byla homologována v akreditované zkušebně TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC) pro kterou byl získán certifikát potvrzující shodu výsledku s normou.
Název v anglickém jazyce
Vehicle unit
Popis výsledku anglicky
The aim of the project was to create new Smart Technologies for public transport to allow better access to more accurate information for the public as well as the service provider and to develop new technologies for city infrastracture according to the trend of Smart Cities. The concept of Smart Cities aims to push cities towards smoother and more economical functioning for the welfare and comfort of its citizens through use of the most modern technology without threatening the environment. The vehicle unit (type designation IFPTTI1) is a communication unit for the whole system installed inside the actual monitored vehicles. This communication unit generates logical information for the vehicle recognition (line number, vehicle number, line order) and positional data according to geographical location recognition satellite system GNSS. The unit is connected through the communication bus to the onboard information system of the vehicle. The data will be then transferred through the radio and mobile telecommunication networks in real-time to the Server section. An advanced component base with a microcontroller with ARM Cortex core was chosen to bet the ideal base for the prototype of the vehicle unit allowing for extended operational temperature range from -25 up to +85 degrees Celsius. A 65 channel GNSS receiver is integrated directly to the PCB unit’s board. The communication between the onboard units and potentially other peripherals will be provided through ethernet and RS232 physical interface for maximum flexibility. Additionally, a serial connection to the radio and mobile communication networks. The embedded software part provides functions for communication and data collection from the onboard system, of the public transport vehicles, operation of internal peripherals of the microcontroller, GNSS receiver data processing data validation algorithms, applicational data processing, communicational protocol layer for data transfer to the Server section and the main control unit including its own implemented bootloader for software introduction and flexible application changes. A functional connection component was implemented inside the vehicle unit to open up communication of the onboard system with the Prague public transport information system for routine operation. Additionally, a real-time telecommunication channel is implemented through digital radio and mobile network receiving stations Motorola MTM, functioning according to ETSI TETRA standards and included in the routine onboard operating system of vehicles of the Prague public transport (provided by Dopravní podnik Hl.m.Prahy, a.s.). A compilation set based on GCC compiler (with no licence fees) was used to develop the embedded software part of the vehicle unit. The unit was ultimately homologated by the accredited test center TÜV SÜD Czech s.r.o. according to the EHK OSN art. 10.06 (EMC) norm along with obtaining a certificate to confirm the validity of the solution under the norm.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20203 - Telecommunications
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010244" target="_blank" >EG16_084/0010244: Inteligentní technologie pro cestující MHD</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Vozidlová jednotka
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Technický vývoj vozidlové jednotky s typovým označením IFPTTI1 byl rozdělen do několika částí. První je volba adekvátní součástkové základny z dostupných variant. Dále proběhl výzkum a vývoj hardwarového řešení desky plošného spoje pro inteligentní zobrazovací jednotku, hardwarové podoby prototypu vozidlové jednotky, mechanického provedení a embedded softwaru pro vozidlovou jednotku. Jako adekvátní součástková základna byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex, která umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Dále byl přímo na desku plošného spoje PCB integrován 65 kanálový přijímač satelitního signálu GNSS a byla provedena implementace sériového připojení digitálních radiokomunikačních prostředků pro přenos dat. Komunikační rozhraní bylo následně rozšířeno o možnost přímého napojení digitálních radiostanic standardu ETSI TETRA. Embedded software obsahuje funkcionality pro sběr dat z informačních palubních systému vozidel MHD, zpracování dat z přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat a následnou komunikaci zjištěných informací na serverovou a hlavní řídící část. Dále byl implementován vlastní zavaděč SW (tzv. bootloader) pro flexibilní přizpůsobení programu. Díky embedded softwaru je mezi vozidlovou jednotkou a serverovou částí možná komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou a mobilní telekomunikační síť. Nakonec byla provedena certifikace na akreditovaném středisku TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC).
Ekonomické parametry
Zavedením na trh systém slibuje velkou konkurenceschopnost oproti stávajícím řešením (např. portál IDOS), zejména díky ucelenosti systému (v jednom celku nejen přístup přes webovou aplikace, ale i prezentace výsledků inteligentními zobrazovacími jednotkami, sběr dat přímo z vozidla a koncentrace dat na centrálním serveru. Ekonomičnost řešení vychází i z použití open source řešení pro softwarový vývoj, čímž v případě vysokého počtu komunikačních jednotek a uživatelů přináší úspory z rozsahu. Po ukončení projektu společnost cílí na zvýšení obratu, podílu nových výrobků a inovací na obratu, zvýšení tržeb, udržení konkurenceschopnosti a upevnění pozice na trhu a zisk nových odběratelů hlavně mezi dopravními podniky velkých měst v Česku (Dopravní podnik Hl. m. Prahy dokonce spolupracoval při vývoji systému), na Slovensku a díky příznivé ceně i ve Střední a Východní Evropě. Již dnes KonekTel dodává svá řešení dopravním podnikům v Praze, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové, Chomutově, Ústí nad Labem.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
15051145
Název vlastníka
KonekTel, a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—