Serverová část
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F15051145%3A_____%2F20%3AN0000003" target="_blank" >RIV/15051145:_____/20:N0000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Serverová část
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Serverová část je centrální základnou celého informačního systému a slouží ke zpracovávání dat z vozidlových jednotek pomocí parsingu, ukládání do databáze a dalších metod a následnou komunikací dat do zobrazovacích jednotek pro použití cestujícími. Serverová část také obsahuje logickou mapu spojů, data o vypravených vozidlech na linkách, jízdní řády spojů, které dohromady s daty získanými z vozidlových jednotek tvoří informace o aktuální situaci hromadné dopravy. Součástí vývoje softwarové části byl i vývoj řešení vlastní databáze SW, komunikačního rozhraní a vývoj serveru pro webové aplikační rozhraní. Za vhodný operační systém byl zvolen Linux, zejména díky nulovým licenčním poplatkům, což je hlavním rozdílem oproti konkurenčním operačním systémům a vede k výraznému snížení nákladů. Databáze je založena na technologii PostgreSQL, se kterou jsou opět spojeny nulové licenční poplatky alternativám jako je například SQL od Microsoft či Oracle. Také při volbě programovacího jazyka byla zvolena varianta bez licenčních poplatků, konkrétně C/C++ s kompilační sadou GCC. V neposlední řadě i webové rozhraní je řešeno open source prostředky (konkrétně značkovacím jazykem HTML5 za použití kaskádových stylů CSS3). Použití open source prostředků znamená při vysokém počtu uživatelů a komunikačních uzlů zvýšení konkurenceschopnosti díky úsporám z rozsahu. Zabezpečení komunikace při zobrazení uživatelem (cestujícím) je zajištěno využitím vrstvy SSL (Secure Socket Layer) s přístupem přes protokol HTTPS. Při výzkumu a vývoji serverové části řešení projektu byla plně funkčně implementována část zpracování konkrétních dat využívaných v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. Dále byla do komunikačního rozhraní serverové části plně funkčně implementována komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA tak, jako je používána v rutinním provozu systémů a vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s.
Název v anglickém jazyce
Server section
Popis výsledku anglicky
The aim of the project was to create new Smart Technologies for public transport to allow better access to more accurate information for the public as well as the service provider and to develop new technologies for city infrastructure according to the trend of Smart Cities. The concept of Smart Cities aims to push cities towards smoother and more economical functioning for the welfare and comfort of its citizens through use of the most modern technology without threatening the environment. The server section offers foundation for the whole information system and processes the data from vehicle units through parsing, databasing and other means. Afterwards, the server section communicates the data to the displaying units to be used by the end-user (passenger). It also contains a logic map and timetables of transport lines and current data of dispatched and available vehicles, which along with the data from the vehicle units creates the information map of current transport situation. An important part of the development process was the choice of operating system. Ultimately, Linux was chosen as the ideal candidate, for its absence of licence fees, which is the main difference when compared to competition (i.e. Microsoft). The absence of licence fees pushes down overall expenses and strengthens the position of the final product on the market. The database was created using the PostgreSQL language, which is a better choice than main commercial options (Microsoft, Oracle) thanks to it being absent of licence fees as well. The programming language C/C++ with GCC compiler maintains the same trend of zero licence fees and therefore fits into the overall scheme. Last but not least, the development of the webpage interface also utilized open source tools (specifically HTML5 marking language with the assistance of CSS3 cascade styles). Thanks to the use of open source tools, the whole product will benefit from economies of scale and corresponding competitive advantage. The communication channel during access by the user (passenger) is secured through SSL layer and HTTPS. During the development process of the Software section, the project profited from the cooperation with the Prague public transport operation company („Dopravní podnik Hl.m. Prahy a.s.“) thanks to the full implementation of real-time communication through the digital radio and mobile telecommunication network under ETSI TETRA standards, used routinely in Prague public transport.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20206 - Computer hardware and architecture
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010244" target="_blank" >EG16_084/0010244: Inteligentní technologie pro cestující MHD</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Serverová část
Technické parametry
Serverová část systému slouží ke zpracovávání příchozích informací z vozidlových jednotek, jejich uchovávání a následnou komunikaci zpracovaných dat a zjištěných skutečností klientům (cestujícím hromadnou dopravou) přes zobrazovací jednotky a webové rozhraní. Data z vozidlových jednotek jsou pomocí parsingu, ukládání a třídění dat do databáze nahrána k vstupním datům (jízdní řády, plánované vytížení linek. Následně pomocí aplikační části za využití databázových úkolů a algoritmů dojde ke zpracování dat do podoby připravené ke komunikaci. Následně jsou data zpřístupněna buď přes zobrazovací jednotky, nebo přes webové rozhraní, přístupné i přes mobilní zařízení. Celkový vývoj probíhal v operačním systému Linux. Základním programovacím jazykem pro vývoj Softwarové části byl C/C++ společně s kompilační sadou GCC. Databáze včetně jejich vyhledávacích a zpracovávacích funkcí byla vytvořena pomocí jazyka PostgreSQL. Použité prostředky se vyznačují nulovými licenčními náklady, včetně jazyka pro tvorbu webových stránek HTML 5, který byl společně s kaskádovými styly CSS3 použit pro vznik celého webového rozhraní pro externí přístup. Důležitým krokem pro propojení jednotlivých částí systému navázaných na serverovou základnu byla spolupráce s Dopravním podnikem Hl. m. Prahy, a.s., který umožnil plnou funkční implementaci komunikačního propojení přes mobilní a rádiové telekomunikační sítě podle standardu ETSI TETRA, na kterém pracuje i systém hromadné dopravy v Praze.
Ekonomické parametry
Zavedením na trh systém slibuje velkou konkurenceschopnost oproti stávajícím řešením (např. portál IDOS), zejména díky ucelenosti systému (v jednom celku nejen přístup přes webovou aplikace, ale i prezentace výsledků inteligentními zobrazovacími jednotkami, sběr dat přímo z vozidla a koncentrace dat na centrálním serveru. Ekonomičnost řešení vychází i z použití open source řešení pro softwarový vývoj, čímž v případě vysokého počtu komunikačních jednotek a uživatelů přináší úspory z rozsahu. Po ukončení projektu společnost cílí na zvýšení obratu, podílu nových výrobků a inovací na obratu, zvýšení tržeb, udržení konkurenceschopnosti a upevnění pozice na trhu a zisk nových odběratelů hlavně mezi dopravními podniky velkých měst v Česku (Dopravní podnik Hl. m. Prahy dokonce spolupracoval při vývoji systému), na Slovensku a díky příznivé ceně i ve Střední a Východní Evropě. Již dnes KonekTel dodává svá řešení dopravním podnikům v Praze, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové, Chomutově, Ústí nad Labem.
IČO vlastníka výsledku
15051145
Název vlastníka
KonekTel, a.s.