Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Orlové literární revoluce.“ F. X. Šalda a/versus Arnošt Procházka (a Moderní revue)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24661171%3A_____%2F18%3AN0000001" target="_blank" >RIV/24661171:_____/18:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://wordandsense.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/18/2018/12/Lubos_Merhaut_71-101.pdf" target="_blank" >https://wordandsense.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/18/2018/12/Lubos_Merhaut_71-101.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Orlové literární revoluce.“ F. X. Šalda a/versus Arnošt Procházka (a Moderní revue)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vývoj vztahů a dlouholetých sporů mezi nejvýznamnějšími představiteli českého modernismu na přelomu 19. a 20. století – F. X. Šaldou na jedné straně a Arnoštem Procházkou a okruhem časopisu Moderní revue (zvláště Jiřím Karáskem) na straně druhé – lze sledovat v několika fázích: 1. 1893–1895, vzájemné ohledávání a počátky diferenciace od prvního setkání do doby příprav a vydání České moderny, kterou ovšem předběhlo založení Moderní revue jakožto první svébytné platformy části generace devadesátých let. 2. 1895–1900, rozrůzňující paralelní vyhraňování s úběžníkem vztahu umění k životu a společnosti a v konfrontaci dalšími nastupujícími, alternativními koncepty modernismu, resp. syntetismu. 3. 1900–1910, účtující ohlédnutí od zvrstvené generační polemiky završené sporem o Šaldovy pseudonymy do Karáskova obvinění v tzv. aféře anonymních listů. 4. 1910–1925, oboustranně vyhlašované nepřátelství či ignorování, resp. polemické sebeprezentace vlastních rolí v rámci modernismu od doznění aféry anonymních listů do Procházkovy smrti. – Studie se podrobně zaměřuje zejména na dvě počáteční období, na kořeny polemik, na jejich podstatné momenty v devadesátých letech 19. století, v době nástupu a postupné diferenciace modernistické literární tvorby a kritiky, na podoby, proměny i krajnosti polemiky jako dobově příznačného, specifického žánru, jehož podstatou je rovnomocné působení dialogu a nerozumění. Mnohaleté, vrstvící se polemiky vynikaly osobními útoky, avšak rovněž zrcadlí krystalizaci, kolize a proměny českého moderního estetického myšlení, odhalují i osvětlují vazby a posuny v silovém poli dobové literární a kulturní situace.

  • Název v anglickém jazyce

    ´The Eagles of Literary Revolution’: F. X. Šalda and / versus Arnošt Procházka (and Moderní Revue)

  • Popis výsledku anglicky

    The development of a professional network, as well as long-standing disputes, among the most prominent representatives of Czech modernism at the turn of the 19th and 20th centuries — F. X. Šalda on the one hand, and Arnošt Procházka and the Moderní revue (especially Jiří Karásek) on the other — can be traced through several stages. First, 1893-1895, a period of mutual curiosity and emerging factions, from the earliest meeting up to the formal manifestation of Česká moderna, which was preceded by the establishment of the Moderní revue as first independent literary platform of the 1890s. Second, 1895-1900, a period in which various trends converged in the connection of art to life and society, and in a confrontation with other emerging, alternative concepts of modernism, namely Synthetism. Third, 1900-1910, a period that looks back, from the strata of generational polemics, culminating in the controversy surrounding Šalda’s pseudonyms, to the accusation of Karásek in what has come to be known as the anonymous letters affair. Fourth, 1910-1925, when each side declared hostility towards, or simply ignored, the other’s role in Czech modernism, from the conclusion of the anonymous letters affair to Procházka’s death. This study focuses in particular on the two initial periods, on the roots of the polemic, and on key moments in the 1890s: that is, on the onset and gradual differentiation of modernist literary creation and criticism in all its forms, on the transformations and extremes of the polemic as the example of a genre whose essence is dialogue and misunderstanding in equal parts. While the polemic is often rife with personal attacks, it also tends to crystallize in a mirror that reveals the collisions and transformations of Czech modern aesthetic thinking, and that illuminates connections and transitions in the field of literary and cultural production.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-26664S" target="_blank" >GA17-26664S: Arnošt Procházka - kritik a esejista</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a smysl

  • ISSN

    2336-6680

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018 (15)

  • Číslo periodika v rámci svazku

    30

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    71-101

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus