Funkční prototyp mobilního okružního vodního vleku s třemi a více podpěrami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000007" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Funkční prototyp mobilního okružního vodního vleku s třemi a více podpěrami
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj mobilního vodního vleku, sloužící pro vodní lyžování a wakeboarding. Hlavní inovativnost výsledku tkví v mobilitě a technické úrovni celého systému, neboť na trhu zatím mobilní řešení není dostupné a ani stacionární často nedosahují technické úrovně výsledku projektu. Nové řešení posunulo vývoj okružních vodních vleků hned v několika klíčových směrech. Zdokonalena byla zejména vlastní konstrukce vleku, která nyní umožňuje stavět tato zařízení jako zařízení mobilní (skrze pohled tuzemského stavebního řízení jako konstrukce dočasné). Zařízení lze tak snadno postavit na jakékoliv vodní ploše, která odpovídá svými parametry zamýšlenému určení, a v případě změny využití území lze zařízení snadno demontovat a odstranit. I zde zůstává zachován princip udržitelnosti, zařízení nezatěžuje životní prostředí a po demontáži nezůstává v krajině žádný odpad. Zároveň nové konstrukční prvky, které se dotýkají upravené geometrie podpory, vedení tažného lana v ostrých úhlech, nebo prefabrikovaných prvků kotvení, vytvořily zcela novou generaci zařízení. Nová konstrukce nabízí větší variabilitu zařízení, je efektivnější a ekonomičtější. Nová materiálová řešení v podobě speciálního kompozitu pro výrobu kotvících prvků, anebo ochranný nátěrový systém pro konstrukce mobilního okružního vodního vleku navíc, kromě svých unikátních technických vlastností, přispívají k enviromentálnímu, životnímu prostředí prospěšnému, řešení. Při jejich výrobě se totiž navíc zpracovávají druhotné odpadní suroviny (popílek a odpadní sklo). Velká pozornost byla věnována otázce bezpečnosti. I v této oblasti dosáhl řešitelský tým plánovaných výsledků. Nové progresivní řešení pohonu tažného lana pomocí sofistikovaně elektronicky regulovaného systému umožnilo posunout hranice zabezpečení mobilního okružního vodního vleku o velký krok kupředu. Navržený systém dokáže vyhodnotit nebezpečný stav ještě o chvíli dříve, než mimořádná situace nastane a může provést nouzové zastavení zařízení.
Název v anglickém jazyce
Functional prototype of a mobile circuit wakeboarding lift with three or more support pylons
Popis výsledku anglicky
The aim of the project was the research and development of a mobile cable wakeboard lift, suitable also for water-skiing. The main innovative value lies in the mobility and technological level of the system because currently available solutions don’t offer mobility of the whole system and the stationary solutions don’t reach the same technological level as the result. The new solution moves the current stage of research of circuit wakeboarding lifts forward in multiple areas. Firs of all, the main construction of the lift was improved allowing it to be built as a mobile system (under local legal terms as a temporary construction). Therefore, the installation can be easily built on any water area that meets the requirements for the intended use. In case the rules for the use of the area will be changed, it is similarly simple to deconstruct the installation. Everything is achieved while keeping in mind the principle of sustainability of the whole system, due to no burdening of the environment and no waste left after the deconstruction. New construction elements attached to the support geometry, tow rope lines in sharp angles or prefabricated anchoring elements resulted in a whole new generation of the lift system. New design and structure offer more variability of the system and is also much more effective and economical. Advanced material solutions i.e., special composite used for anchoring elements or protective coating system for the mobile wakeboarding lift help protect the environment, on top of already high technological quality, because waste materials are used during their production (fly ash and waste glass). One of the main focus areas was security of the construction where the research team also achieved planned targets. New progressive solution of the tow engine using a sophisticated electronically regulated system pushed the circuit wakeboarding lift security boundaries a great deal further. Designed system is able to detect dangerous event a moment before the event occurs and therefore can issue a timely emergency shut-down.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Výzkum a vývoj mobilních okržních vleků pro vodní lyžování - wakeboarding.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Mobilní okružní vlek MWS
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Nový mobilní vlek pro vodní sporty se vyznačuje zejména zdokonalenou vlastní konstrukcí vleku, která nyní umožňuje stavět tato zařízení jako zařízení mobilní (skrze pohled tuzemského stavebního řízení jako konstrukce dočasné). Zařízení lze tak snadno postavit na jakékoliv vodní ploše, která odpovídá svými parametry zamýšlenému určení (a minimální velikosti 100x130 metrů), a v případě změny využití území lze zařízení snadno demontovat a odstranit. Délka vleku nyní dosahuje mezi 250 a 1600 metry. Vlek pojme až 12 jezdců, na tažných lanech vzepřených až šesti sloupy ve výšce 8-11 m nad hladinou. Provoz vleku vyžaduje výkon 4KW na jezdce. Instalace vyžaduje minimální přípravné a zemní práce (ty se omezí většinou pouze na odstranění starých konstrukcí a vyrovnání podkladu). Vlastní proces montáže pevných i pohyblivých částí zařízení, včetně strojních součástí, zajištují vyškolení pracovníci dodavatele. Konstrukce je řešena jako stavebnice a je navržena tak, aby ji bylo možno použít v různých lokalitách a různých konfiguracích. Sloupy se skládají z dílců C1 – C9 a Kloubů K1 a K3. Sloupy vodního vleku slouží jako podpory vedení tažné dvojice lan. Skládají se s šikmého dříku a přibližně vodorovného výložníku. Sloupy s otočným výložníkem nesou kladky tažných lan. Sloup s pohonem podpírá pohonné zařízení vleku a napínací sloup nese břemeno, kterým se přes kladky vypínají tažná lana. Výložník s pohonným zařízením musí být v místě pohonu (na konci výložníku) kotven lany zabraňujícím vodorovným posunům. Půdorysně jsou sloupy rozmístěny do nepravidelného šestiúhelníku, případně jiných mnohoúhelníků. Konstrukce šikmých dříků je trojboká příhradová. Nárožníky a diagonály jsou tvořeny kulatinami. Jednotlivé montážní díly jsou stykovány pomocí přírubových spojů. Konstrukce výložníků je rovněž trojboká příhradová. Horní rovina nosníků je přímá. Dolní rovina je navržena s náběhy. Sloupy jsou v patě kotveny na všesměrný kloub. Kloub musí být opatřen prvkem pro zabránění torzního natočení sloupu. Ve vrcholu jsou sloupy zakotveny pomocí dvojice ocelových lan. Na každém pylonu vodního vleku bude umístěna dvojice paprskových vodících kol uložených skrze ložiska na stacionární hřídeli, skrz nějž bude vedeno nosné lanoví. Hřídele budou připojeny k nosníku pylonu přes speciální spojovací hlavy. Nové řešení vodního vleku předpokládá navržení pylonů se dvěma rameny, což umožňuje plynulejší průjezd lyžaře tímto bodem. Dvě hlavní běžící nosná lana jsou vedena každým z pylonů, skrze dvě pod sebe horizontálně umístěná vodící paprsková kola. Nosné lano bude tvořeno dvojicí speciálně vinutých ocelových lan, zamezujících rotaci. Stabilní vedení nosných lan konstrukcí zajistí maximální bezpečnost a stabilitu lyžaře jak při vysokých rychlostech, tak při dynamickém zatížení, ke kterému dochází při sportovním lyžování. Řízení vleku je maximálně automatizováno, tak aby se minimalizovaly ovládací prvky a úkony operátora vleku a tím i výrazně vyšší bezpečnost jezdců při komerčním provozu.
Ekonomické parametry
Po realizaci projektu získá společnost inovované produkty, které budou velice dobře uplatnitelné na trhu. Realizace projektu přispěje ke zlepšení ekonomické situace a upevní její postavení na trhu. Hlavní oblasti zlepšení společnost spatřuje ve: zvýšení obratu, zvýšení tržeb, zvýšení exportu, udržení konkurenceschopnosti, rozšíření portfolia nabízených nových technicky dokonalých výrobků, zlepšení tržní pozice, zvýšení počtu odběratelů a zvýšení podílu nových a inovovaných produktů na tržbách a obratu. Tím, že Hradecký písek přivedl na trh vodní vlek s takto zásadními inovacemi, si snadno získá zákazníky nejen v tuzemsku, ale i na evropském a světovém trhu. O vodní lyžování a wakeboarding rychle stoupá zájem a konkrétně wakeboarding je v současnosti jeden z nejrychleji se rozvíjejících vodních sportů, a to nejen v Americe, a předpokládá se, že bude jeho obliba nadále stoupat.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
25587854; 25655655
Název vlastníka
HRADECKÝ PÍSEK a.s.; VERTITECH CZ s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—