Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25619161%3A_____%2F16%3AN0000054" target="_blank" >RIV/25619161:_____/16:N0000054 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://publi.cz/download/publication/477?online=1" target="_blank" >https://publi.cz/download/publication/477?online=1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Paradigmatické verbální jmenné tvary, tj. tvary příčestí činného a trpného, verbální substantiva a verbální adjektiva, tvoří díky svým koncovkám součást deklinačního systému substantiv a adjektiv. Při jejich odvozování jsou slovesa a jména uvedena do souvislostí, které mohou u studentů napomoci k lepšímu pochopení českého jazyka jako celku. Zjednodušená soustava čtyř vzorů časování, na niž jsme zvyklí z učebnic češtiny pro cizince, se stává na vyšších stupních osvojování jazyka nedostačující. V příspěvku je představeno její rozšíření pro potřeby pravidelného odvozování verbálních jmenných tvarů. Induktivní výklad odvozování uvedených tvarů, který je založen na množství příkladů, vychází ze studia příslušného lexika v mluvnicích, v retrográdní databázi Ústavu pro jazyk český a v Českém národním korpusu. Studie se mj. zabývá lingvodidaktickým popisem souhláskových alternací, jež doprovázejí tvoření konkrétních příčestí trpných a zároveň i verbálních substantiv. Sleduje rovněž aktuální výskyt daných alternujících tvarů v současné češtině. U vybraných verbálních substantiv je prověřována množina jejich předponových derivátů. Internetové jazykové pomůcky lze využívat nejen při tvorbě výukových materiálů, ale i jako doplněk výuky samotné.

  • Název v anglickém jazyce

    Paradigmatics of Verbal-Nominal Forms (With Regard to Teaching Czech for Foreigners)

  • Popis výsledku anglicky

    Paradigmatic verbal noun forms, i.e. shapes of the participles active and passive, verbal nouns and verbal adjectives, formed through its terminals part declination system of nouns and adjectives. In their derivation are the verbs and the names put into context, which can with the students to help to a better understanding of the Czech language as a whole. Simplified system of the four patterns of timing, to which we are accustomed to from the textbooks of Czech for foreigners, becomes on the higher levels of language acquisition is insufficient. In the contribution is presented, its extension to the needs of a regular derivation of the verbal noun forms.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Čeština jako cizí jazyk VIII

  • ISBN

    978-80-88176-04-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    163-180

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku