Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25619161%3A_____%2F16%3AN0000054" target="_blank" >RIV/25619161:_____/16:N0000054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://publi.cz/download/publication/477?online=1" target="_blank" >https://publi.cz/download/publication/477?online=1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)
Popis výsledku v původním jazyce
Paradigmatické verbální jmenné tvary, tj. tvary příčestí činného a trpného, verbální substantiva a verbální adjektiva, tvoří díky svým koncovkám součást deklinačního systému substantiv a adjektiv. Při jejich odvozování jsou slovesa a jména uvedena do souvislostí, které mohou u studentů napomoci k lepšímu pochopení českého jazyka jako celku. Zjednodušená soustava čtyř vzorů časování, na niž jsme zvyklí z učebnic češtiny pro cizince, se stává na vyšších stupních osvojování jazyka nedostačující. V příspěvku je představeno její rozšíření pro potřeby pravidelného odvozování verbálních jmenných tvarů. Induktivní výklad odvozování uvedených tvarů, který je založen na množství příkladů, vychází ze studia příslušného lexika v mluvnicích, v retrográdní databázi Ústavu pro jazyk český a v Českém národním korpusu. Studie se mj. zabývá lingvodidaktickým popisem souhláskových alternací, jež doprovázejí tvoření konkrétních příčestí trpných a zároveň i verbálních substantiv. Sleduje rovněž aktuální výskyt daných alternujících tvarů v současné češtině. U vybraných verbálních substantiv je prověřována množina jejich předponových derivátů. Internetové jazykové pomůcky lze využívat nejen při tvorbě výukových materiálů, ale i jako doplněk výuky samotné.
Název v anglickém jazyce
Paradigmatics of Verbal-Nominal Forms (With Regard to Teaching Czech for Foreigners)
Popis výsledku anglicky
Paradigmatic verbal noun forms, i.e. shapes of the participles active and passive, verbal nouns and verbal adjectives, formed through its terminals part declination system of nouns and adjectives. In their derivation are the verbs and the names put into context, which can with the students to help to a better understanding of the Czech language as a whole. Simplified system of the four patterns of timing, to which we are accustomed to from the textbooks of Czech for foreigners, becomes on the higher levels of language acquisition is insufficient. In the contribution is presented, its extension to the needs of a regular derivation of the verbal noun forms.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Čeština jako cizí jazyk VIII
ISBN
978-80-88176-04-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
163-180
Název nakladatele
Univerzita Karlova
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—