Profesní kompetence jako výsledek vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25739018%3A_____%2F19%3AN0000008" target="_blank" >RIV/25739018:_____/19:N0000008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Profesní kompetence jako výsledek vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek vychází z charakteristik vzdělávacích procesů v současnosti podle britské pedagožky Daisy Christodoulou. Tato autorka upozorňuje na skutečnost, že ve vědách o výchově se objevují tendence, které preferují vznik kompetencí člověka před učením se poznatků a osvojováním dovedností. Němečtí pedagogové Heyse a Erpenbeck jsou toho názoru, že proces vyučování a učení směřuje k tvorbě tzv. fluidních kompetencí. Fluidní kompetenci chápou jako schopnost člověka spojit své chování a jednání s požadavky určité situace, ve které se nachází. V tomto kontextu jsou analyzovány jednotlivé kroky (fáze) při formování uvedených kompetencí člověka. Fluidní kompetence jsou chápány jako základ profesních kompetencí, jako součást i výsledek vzdělávacího procesu. Následně jsou řešeny aktuální problémy posuzování profesních kompetencí v praxi. Jedná se o vztah kompetencí a kvalifikací a o vztah profesních kompetencí pracovníků a kompetencí podniků. Příspěvek je zakončen požadavkem určité vyváženosti výstupů vzdělávání mezi formováním profesních kompetencí na straně jedné a osvojováním vědomostí na straně druhé.
Název v anglickém jazyce
Vocational competencies as a result of education
Popis výsledku anglicky
The article is based on the characteristics of current educational processes at present according to the British pedagogue Daisy Christodoulou. The author points out to the fact that there are tendencies in the educational sciences that prefer the emergence of competencies of man over learning knowledge and acquiring skills. German pedagogues Heyse and Erpenbeck are of the opinion that the teaching and learning process tends to create so-called fluid competencies. They understand fluid competency to be the ability of man to connect his behaviour and conduct with the requirements of a certain situation in which he finds himself. Individual steps (stages) in forming of the above - mentioned competencies of man are analysed in this context. Fluid competencies are understood as the basis of vocational competencies, as a part, as well as a result of educational process. Subsequently, current problems of assessing vocational competencies in practise are solved. It is a relationship of competencies and qualifications and a relationship of workers’ vocational competencies and enterprises’ competencies. The article is concluded with a requirement for certain balance of education outputs and forming of vocational competencies on the one hand, and acquiring knowledge on the other.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů