Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České republice ve světle dat OECD-PIAAC
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25751417%3A_____%2F15%3A%230000187" target="_blank" >RIV/25751417:_____/15:#0000187 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/26138077:_____/15:#0000817
Výsledek na webu
<a href="https://www.vse.cz/polek/996" target="_blank" >https://www.vse.cz/polek/996</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České republice ve světle dat OECD-PIAAC
Popis výsledku v původním jazyce
Šetření PIAAC z let 2011/12 je analyzováno z hlediska formování dovedností (čtenářská gramotnost, matematická gramotnost a informační technologie) rodinným zázemím, genderem a věkem a z hlediska vztahů mezi úrovněmi dovedností a vzděláním dospělé populace v České republice. Vliv rodinného zázemí vrůstal a šance mužů a žen získat vyšší vzdělání byly v minulosti opačné: v současné době mají ženy dvakrát větší šanci získat sekundární vzdělání než muži a třikrát větší šanci přejít do terciárního vzdělávání.Dovednosti jsou formované jak vzděláváním, tak sociálním původem, které je ovlivňují spíše nepřímo. Z hlediska věku dovednosti rostou do věku přibližně 32 let a poté pomalu ?vyprchávají?, a to jen s malými rozdíly z hlediska genderu a typu kompetencí. Důležitost dovedností a jejich empirická analýza je zasazena do kontextu výzkumu politické ekonomie, která zdůrazňuje jejich důležitost pro kariéru jednotlivce a konkurenceschopnost národní ekonomie.
Název v anglickém jazyce
SKILLS, EDUCATION AND HUMAN CAPITAL IN THE CZECH REPUBLIC IN THE VIEW OF OECD-PIAAC SURVEY
Popis výsledku anglicky
The 2011/12 survey PIAAC is analyzed regarding the formation of skills (literacy, numeracy and information technologies) by family background, gender and age, and regarding the relationships between skill levels and education of adult population in the Czech Republic. The impact of the family background was increasing and the chances of men and women to attain higher education have been reversed in the past: currently, women have twice as high a chance to attain secondary education than men and three times higher chance to pass to tertiary education. Skills are formed both by education and social origin which affects them rather indirectly. In the age perspective, skills are rising up to around 32 years of age and slowly ?evaporate? after, with minor differences based on gender and the type of competences. The importance of skills and its empirical analysis is put into the context of political economy research stressing its importance for individual careers and competiveness of nationa
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Politická ekonomie
ISSN
0032-3233
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
185-203
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—