Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České republice ve světle dat OECD-PIAAC

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25751417%3A_____%2F15%3A%230000187" target="_blank" >RIV/25751417:_____/15:#0000187 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/26138077:_____/15:#0000817

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vse.cz/polek/996" target="_blank" >https://www.vse.cz/polek/996</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České republice ve světle dat OECD-PIAAC

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Šetření PIAAC z let 2011/12 je analyzováno z hlediska formování dovedností (čtenářská gramotnost, matematická gramotnost a informační technologie) rodinným zázemím, genderem a věkem a z hlediska vztahů mezi úrovněmi dovedností a vzděláním dospělé populace v České republice. Vliv rodinného zázemí vrůstal a šance mužů a žen získat vyšší vzdělání byly v minulosti opačné: v současné době mají ženy dvakrát větší šanci získat sekundární vzdělání než muži a třikrát větší šanci přejít do terciárního vzdělávání.Dovednosti jsou formované jak vzděláváním, tak sociálním původem, které je ovlivňují spíše nepřímo. Z hlediska věku dovednosti rostou do věku přibližně 32 let a poté pomalu ?vyprchávají?, a to jen s malými rozdíly z hlediska genderu a typu kompetencí. Důležitost dovedností a jejich empirická analýza je zasazena do kontextu výzkumu politické ekonomie, která zdůrazňuje jejich důležitost pro kariéru jednotlivce a konkurenceschopnost národní ekonomie.

  • Název v anglickém jazyce

    SKILLS, EDUCATION AND HUMAN CAPITAL IN THE CZECH REPUBLIC IN THE VIEW OF OECD-PIAAC SURVEY

  • Popis výsledku anglicky

    The 2011/12 survey PIAAC is analyzed regarding the formation of skills (literacy, numeracy and information technologies) by family background, gender and age, and regarding the relationships between skill levels and education of adult population in the Czech Republic. The impact of the family background was increasing and the chances of men and women to attain higher education have been reversed in the past: currently, women have twice as high a chance to attain secondary education than men and three times higher chance to pass to tertiary education. Skills are formed both by education and social origin which affects them rather indirectly. In the age perspective, skills are rising up to around 32 years of age and slowly ?evaporate? after, with minor differences based on gender and the type of competences. The importance of skills and its empirical analysis is put into the context of political economy research stressing its importance for individual careers and competiveness of nationa

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Politická ekonomie

  • ISSN

    0032-3233

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2015

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    185-203

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus