Možnosti užití pružnic z kompozitů zpevněných dlouhými skelnými vlákny v podvozcích silničních a železničních nákladních vozů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25797000%3A_____%2F04%3A%230000068" target="_blank" >RIV/25797000:_____/04:#0000068 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles
Popis výsledku v původním jazyce
Some specific properties of GRP materials like low specific weight, high strength, suitable or even excellent fatigue properties and low E-modulus are the most important characteristics enabling their use for special heavy-duty machinery components, likeroad-friendly leaf springs and suspensions including those for high capacity trailers or freight wagons. A necessity to adopt new design and development approaches, different from those being commonly used for designs with steels is discussed in the paper. On the basis of extensive laboratory static, dynamic and fatigue measurements, performed as a next step of FEM calculations, advantages and possible problems resulting from the new material applications are shown.
Název v anglickém jazyce
Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles
Popis výsledku anglicky
Some specific properties of GRP materials like low specific weight, high strength, suitable or even excellent fatigue properties and low E-modulus are the most important characteristics enabling their use for special heavy-duty machinery components, likeroad-friendly leaf springs and suspensions including those for high capacity trailers or freight wagons. A necessity to adopt new design and development approaches, different from those being commonly used for designs with steels is discussed in the paper. On the basis of extensive laboratory static, dynamic and fatigue measurements, performed as a next step of FEM calculations, advantages and possible problems resulting from the new material applications are shown.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/OE44%2F2" target="_blank" >OE44/2: Moderní železniční závěsy s využitím laminátových plastů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Damage and Fracture Mechanics
ISSN
1462-6055
e-ISSN
—
Svazek periodika
VII
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
425-434
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—