Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25846906%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/25846906:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://slamka.cz/exe-tracker-lab" target="_blank" >https://slamka.cz/exe-tracker-lab</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.

  • Název v anglickém jazyce

    Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“

  • Popis výsledku anglicky

    Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG16_084%2F0010279" target="_blank" >EG16_084/0010279: Laboratoř diagnostiky vizuálních strategií pro zlepšení čtení a porozumění textu s využitím eyetrackingu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Metod_ET

  • Číslo předpisu

    M052/M/2020

  • Technické parametry

    Certifikovaná metodika "Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu" je rozdělena pro přehlednost do několika samostatných částí. V první ucelené části metodiky jsou detailně vysvětleny a popsány kvalitativní a kvantitativní znaky čtení včetně způsobů hodnocení správnosti čtení. V dalším textu jsou na pozadí akademických i aplikačních výzkumů vysvětleny principy využitelnosti metody eye-trackingu pro hodnocení správnosti čtení a diagnostiku čtenářských dovedností. Ve druhé části dokumentu je podrobně vysvětleno uplatnění metodiky v praxi při diagnostice žáků s využitím eye-trackingu. Metodika popisuje způsob měření a vyhodnocení dat z eye-trackingového měření a to jak dat naměřených očních pohybů, tak i zaznamenaných zvukových dat, které umožňují hodnotit především správnost a plynulost čtení. V další části jsou podrobně rozebrány texty pro 1. stupeň ZŠ včetně postupu jejich vytváření i hodnocení. Na zákaldě provedené pilotáže je podrobně rozebrána interpretace možných výsledků a doporučení, jak v jednotlivých případech postupovat.

  • Ekonomické parametry

    Certifikovaná metodika přináší praktický nástroj pro zvýšení efektivity při získávání a zlepšování čtenářských dovedností pro pedagogy a jiné specializované odborníky. Metodika není určena k prodeji, avšak její ekonomický přínos je především v podpoře laboratoře eye-trackingu a SW ReadLab. Díky tomu, že tyto další výsledky projektu/produkty vycházejí z této metodiky je pro komerční uplatnění SW a laboratoře velmi důležité, že existuje certifkovaný postup využití těchto produktů. Tato skutečnost může značně přispět ke zvýšení zájmu potenciálních zákazníků.

  • Označení certifikačního orgánu

    Česká společnost pro jakost, z.s.

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů