Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25846906%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/25846906:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://slamka.cz/exe-tracker-lab" target="_blank" >https://slamka.cz/exe-tracker-lab</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.
Název v anglickém jazyce
Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“
Popis výsledku anglicky
Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010279" target="_blank" >EG16_084/0010279: Laboratoř diagnostiky vizuálních strategií pro zlepšení čtení a porozumění textu s využitím eyetrackingu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metod_ET
Číslo předpisu
M052/M/2020
Technické parametry
Certifikovaná metodika "Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu" je rozdělena pro přehlednost do několika samostatných částí. V první ucelené části metodiky jsou detailně vysvětleny a popsány kvalitativní a kvantitativní znaky čtení včetně způsobů hodnocení správnosti čtení. V dalším textu jsou na pozadí akademických i aplikačních výzkumů vysvětleny principy využitelnosti metody eye-trackingu pro hodnocení správnosti čtení a diagnostiku čtenářských dovedností. Ve druhé části dokumentu je podrobně vysvětleno uplatnění metodiky v praxi při diagnostice žáků s využitím eye-trackingu. Metodika popisuje způsob měření a vyhodnocení dat z eye-trackingového měření a to jak dat naměřených očních pohybů, tak i zaznamenaných zvukových dat, které umožňují hodnotit především správnost a plynulost čtení. V další části jsou podrobně rozebrány texty pro 1. stupeň ZŠ včetně postupu jejich vytváření i hodnocení. Na zákaldě provedené pilotáže je podrobně rozebrána interpretace možných výsledků a doporučení, jak v jednotlivých případech postupovat.
Ekonomické parametry
Certifikovaná metodika přináší praktický nástroj pro zvýšení efektivity při získávání a zlepšování čtenářských dovedností pro pedagogy a jiné specializované odborníky. Metodika není určena k prodeji, avšak její ekonomický přínos je především v podpoře laboratoře eye-trackingu a SW ReadLab. Díky tomu, že tyto další výsledky projektu/produkty vycházejí z této metodiky je pro komerční uplatnění SW a laboratoře velmi důležité, že existuje certifkovaný postup využití těchto produktů. Tato skutečnost může značně přispět ke zvýšení zájmu potenciálních zákazníků.
Označení certifikačního orgánu
Česká společnost pro jakost, z.s.
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů