Maska - prostředek scénování duchovních obrazů světa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26184346%3A_____%2F11%3A%230000002" target="_blank" >RIV/26184346:_____/11:#0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Maska - prostředek scénování duchovních obrazů světa
Popis výsledku v původním jazyce
Jaká je funkce masky? Je především symbolem naši kultury, nebo v sobě nese něco víc či snad je v tomto smyslu přeceňována? V odborné literatuře, zvlášť v kulturně antropologické se setkáváme s různým vymezením. Píše se o její nejednoznačnosti, o změně identity prostřednictvím masky, o klamu a přetvářce, předstírání při nasazení masky, zatímco ve scénickém umění raději mluvíme o mnohoznačnosti, představování nebo ztělesňování, a místo změny identity dáváme přednost pojmu identifikace. Ukazuje se, že vztah člověka k masce je skutečně mnohoznačný a nelze ho vtěsnat do kolonek jednoho oboru, zvlášť když se zachovává jakási mezioborová nepřestupnost, nebo nepropojenost. Například připodobňovat šamana v rituálu, který je médiem, tj. nabízí svou bytost pro nadpřirozené síly, k hereckému ztělesňování postavy, při kterém je vždy vědomě přítomná a také publikem rozpoznatelná hercova individualita znamená ochuzovat jedno i druhé. Zatímco u rituálu se přes protagonistu s maskou projevují 'duchové'
Název v anglickém jazyce
Mask - staging of spiritual images of the world
Popis výsledku anglicky
The study deals with a mask and what is actually its function. Is it mostly a symbol of our culture or does it include something more or is it overestimeted in this point? We can read about various definitions in non-fiction, expecially in cultural-anthropological literature. Researchers write about its equivocation, the change of identity, delusion, hypocrisy, pretending whereas we speak about ambiquity, representation or embodiment and we prefer the term identification to the change of identity. We can see that a relation of a person to a mask is ambiguous and it cannot be placed in only one field especially in the case of interdisciplinary non-interconnectivity. For instace, if we compare a shaman-medium during a ritual, i.e. he offers his body to superficial powers, with actor's interpretation of character where actor's individuality is consciously present and distinguishable, it means that we emanciate both. Whereas 'spirits ' show through a protagonist with a mask during the ritu
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA408%2F08%2F0082" target="_blank" >GA408/08/0082: Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Disk
ISSN
1213-8665
e-ISSN
—
Svazek periodika
2011
Číslo periodika v rámci svazku
36
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
90-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—