Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26271303%3A_____%2F16%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26271303:_____/16:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cesti.cz" target="_blank" >http://www.cesti.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší
Popis výsledku v původním jazyce
Byl vyvinut a na reálné stavbě aplikován nový typ prefabrikovaného předem předpjatého nosníku z vysokohodnotného betonu určeného prioritně pro lávky. Průřez lávky má tvar řeckého písmene pí. Tvar lávky byl optimalizován z hlediska statického působení i z hlediska výrobního procesu. Ukládání čerstvého betonu do forem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. Pro výrobu byl použit beton třídy C 110/130 XF4 s rozptýlenou ocelovou výztuží dle Model Code 2010, fib, Final Draft 09/2011. Navržená technologie byla použita a ověřena na stavbě zdvoukolejnění železničního úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, objekt SO 04-38-09 – lávka pro pěší přes Opatovický kanál v obci Čeperka. Oproti původně navrženému řešení monolitické betonové lávky bylo dosaženo úspory nákladů především díky podstatnému snížení objemu vlastní konstrukce, zjednodušenému založení objektu, rychlejší montáži a nižším nákladům za zvedací prostředky použité na stavbě.
Název v anglickém jazyce
UHPC experimental structure - pedestrian bridge
Popis výsledku anglicky
A new type of precast prestressed high-performance concrete girder for pedestrian bridges was developed and applied on a real structure. The cross-section of the pedestrian bridge has a shape of greek letter pi. The shape of the pedestrian bridge was optimized from the points of view of structural behavior and production process. Casting of fresh concrete in molds was carried out continually without compacting. Concrete of C110/130 XF4 class with dispersed reinforcement according to fib Model Code 2010, Final Draft 09/2011 was used for the production. The technology was applied and verified during reconstruction of Stéblová - Opatovice nad Labem railway track, object SO 04-38-09 - pedestrian bridge across Opatovický kanál in Čeperka village. Compared to the originally proposed in-situ cast concrete pedestrian bridge, significant cost savings were reached, mainly thanks to decrease of the volume of the structure, simplified foundation of the bridge, faster construction process and lower costs of lifting equipment used on the construction site.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TE01020168-002/2016
Číselná identifikace
TE01020168-002/2016
Technické parametry
Čerstvý UHPC s rozptýlenou ocelovou výztuží byl vyráběn na betonárně firmy Skanska a.s., provozovna Štětí s maximálním objemem míchačky 1,5 m3 s nuceným mícháním, vybavené automatickým ovládacím systémem. Po předchozím předepnutí předpínacích lan byl čerstvý UHPC dopravován od betonárny do výrobní haly speciálním vozíkem a pak bádií do ocelové 6formy, kombinované s překližkou. Postup dávkování, míchání a celé výroby nosníku byl přesně popsán v technologickém předpisu. Ukládání čerstvého UHPC do důkladně očištěných forem od nečistot a opatřených separačním prostředkem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. UHPC se pomalu rozléval sám, povrch byl zarovnáván latí. Poté byl postříkán prostředkem proti odpařování vody a hlazen ocelovým hladítkem, dokud se na povrchu nepřestaly vytvářet vzduchové bubliny.
Ekonomické parametry
I když se do UHPC používají stejné vstupní suroviny jako do běžných betonů, bezprostřední náklady na výrobu jsou cca 5 – 7 × vyšší než u běžných betonů. Úspora nákladů je především v podstatném snížení objemu konstrukce. Původní projekt uvažoval s monolitickou jednotrámovou konstrukcí s konzolami o rozpětí 15,7 m z betonu C35/45-XC4, XF3. Konstrukce lávky byla navržena jako dodatečně předpjatá 2 ks 12lanových kabelů z lan ø 15,7 mm a pro konstrukci bylo uvažováno s objemem betonu 14,0 m3. Firma Pontex, s.r.o. navrhla výrazně štíhlejší a efektivnější nosník tvaru dvojitého „T“, předem předpjatý a zhotovený z UHPC třídy C 110/130 XF4. Objem UHPC byl cca o 2/3 menší, tedy cca 4 m3. Další úspora je v ušetření nákladů za menší zakládání objektů, rychlejší montáž a nižší náklady za jeřáby pro ukládání vlastního nosníku. Velkým přínosem bude také zvýšení užitných vlastností a trvanlivosti, zvláště pak v podmínkách vysoce agresivního prostředí.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
26271303
Název vlastníka
Skanska a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
www.cesti.cz