Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Approaches to the Development of Cognitive Process Dimensions in Economic Thinking: an Empirical Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26441021%3A_____%2F17%3AN0000030" target="_blank" >RIV/26441021:_____/17:N0000030 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.jois.eu/files/11_369_Berkova-Krpalek.pdf" target="_blank" >http://www.jois.eu/files/11_369_Berkova-Krpalek.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14254/2071-8330.2017/10-3/13" target="_blank" >10.14254/2071-8330.2017/10-3/13</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Approaches to the Development of Cognitive Process Dimensions in Economic Thinking: an Empirical Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article explores various approaches to the development of cognitive process dimensions in economic thinking. It is based on the empirical research of the level of financial literacy of 1,207 fifteen year-old Czech students compared with 18 countries worldwide (OECD, 2014) and the methods used in economics to determine the appropriate approaches to dimension development. Applying the regression model, the study has examined the strength of the relationship between the actual financial competence of 284 Czech students aged 17-18, studying economic disciplines, and their school performance. The research has produced the following conclusions: (a) a weak dependence of the actual skills on school performance; (b) with the inherently associated consequence of the school performance during the economic studies in the Czech Republic not corresponding to the actual financial skills; (c) a low level of financial competence in the dimensions - Remember, Understand and Apply. Proceeding from the research results, it will be desirable to focus on the transfer of economic methods and foreign practice to the learning process, thereby contributing to the improvement of the situation.

  • Název v anglickém jazyce

    Approaches to the Development of Cognitive Process Dimensions in Economic Thinking: an Empirical Study

  • Popis výsledku anglicky

    The article explores various approaches to the development of cognitive process dimensions in economic thinking. It is based on the empirical research of the level of financial literacy of 1,207 fifteen year-old Czech students compared with 18 countries worldwide (OECD, 2014) and the methods used in economics to determine the appropriate approaches to dimension development. Applying the regression model, the study has examined the strength of the relationship between the actual financial competence of 284 Czech students aged 17-18, studying economic disciplines, and their school performance. The research has produced the following conclusions: (a) a weak dependence of the actual skills on school performance; (b) with the inherently associated consequence of the school performance during the economic studies in the Czech Republic not corresponding to the actual financial skills; (c) a low level of financial competence in the dimensions - Remember, Understand and Apply. Proceeding from the research results, it will be desirable to focus on the transfer of economic methods and foreign practice to the learning process, thereby contributing to the improvement of the situation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of International Studies

  • ISSN

    2071-8330

  • e-ISSN

    2306-3483

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    173-188

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus