Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aporie podpisu: opakování neopakovatelného u Derridy a Deleuze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F16%3AN0000058" target="_blank" >RIV/26482789:_____/16:N0000058 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aporie podpisu: opakování neopakovatelného u Derridy a Deleuze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se ptá po udržetitelnosti právně závazní koncepce podpisu jako konstantního a opakovatelného osobního stylu vlastnoručního psaní. Na základě srovnání Derridovy a Deleuzovy ontologické sémiotiky autorka pozoruje, že zatím co se oba myslitelé shodují v tom, že žádný pisatel není schopen dosáhnout grafické identity opakováním svých předchozích stop, neshodují se v duvodu tohoto tvrzení. U Derridy je podpis chápán jako aporetický požadavek zákona: abychom potvrdili naší občanskou identitu, musíme manuálně zopakovat stopu, kterou nelze manuálně zopakovat. U Deleuze opakování neprodukuje identitu, ale diferenci: v aktu podepisování se pisatel stávám svým podpisem. Pisatelovo ruční psaní je zakaždým uvářeno jednotliým afektem, který mění autorovy předchozí stopy. Na rozdíl od Derridy, Deleuze připouští konzistenci autorova stylu, který chápe jako znak jeho kontinuálního afektivního stávání, stávání-se-jménem, stávání-se-linií.

  • Název v anglickém jazyce

    Signature’s Aporia: Repeating the Unrepeatable in Derrida and Deleuze

  • Popis výsledku anglicky

    The paper questions the possibility of keeping the legal conception of signature as a constant and repeatable personal style of handwriting. By comparing double &#8722; Derrida’s and Deleuze’s &#8722; ontological semiotics, the author observes that while both thinkers agree that no writer is able to reach identity by repeating his/her traces, they disagree on the reason of this claim. In Derrida, signature is just an aporetical request of the law: in order to confirm our civil identity, we are obliged to repeat manually a trace that can’t be repeated manually. In Deleuze, repetition doesn’t produce identity, but difference: in every signing, the writer is becoming a signature. His/her handwriting is every time shaped by a singular affect, which alternates his/her previous traces. Contrary to Derrida, Deleuze admits a consistence of the author’s style, which is a sign of his continuous affective becoming, becoming-a-name, becoming-a-line.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP14-14237P" target="_blank" >GP14-14237P: Dekonstrukce podpisu : metafyzická dimenze legální mediační politiky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filozofia

  • ISSN

    0046-385X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    450-461

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus