Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koherence českých migračních a rozvojových politik

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F22%3A10152392" target="_blank" >RIV/26482789:_____/22:10152392 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koherence českých migračních a rozvojových politik

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto policy paperu se snažíme přispět k lepšímu pochopení tématu koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou prostřednictvím výzkumu vnímání různých zainteresovaných stran, které se v těchto oblastech angažují. Zabýváme se hlavními oblastmi (ne)koherence a klíčovými body rozporů nedávných českých migračních a rozvojových politik od časů globální ekonomické recese (2008-2010). I přesto, že na obě politiky a jejich nástroje jsou ve světě ročně vynakládány stovky miliard USD z veřejných rozpočtů, analýza stavu možného vývoje ve vztahu k současným migračním vlnám do Evropy zcela chybí. Navzdory významu koherence obou politik tomuto tématu čeští vědci věnují poměrně málo pozornosti, především v současné době. Starší práce dochází k závěru, že koherence není dostatečně rozvinutá a integrovaná do stávajících politik a přímá koherence politik v oblasti migrace a rozvoje v České republice neexistuje. Naším hlavním cílem je alespoň částečně vyplnit tuto informační mezeru a přispět tak k většímu pochopení a prohloubení poznání v oblasti koherence migračních a rozvojových politik pro Českou republiku na základě získaných empirických údajů. Dalším cílem této analýzy je vytvořit seznam doporučení pro zvýšení či vznik koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou, která povedou k efektivnějšímu využití zdrojů, financí a lidského potenciálu. Hlavní metodou tohoto výzkumu byly hloubkové polostrukturované rozhovory z let 2018 a 2019 s 80 odborníky a odbornicemi z oblasti tvorby a realizace migračních a rozvojových politik zastupujícími vládní / veřejný, neziskový, soukromý i akademický sektor. Z nich bylo nakonec použito 40 rozhovorů na dané téma koherence. Protože sběr dat a jejich analýza předcházela Ruské invazi na Ukrajinu z února 2022, autoři článku se nezabývají současnou uprchlickou vlnou a jejími dopady na koherenci migračních a rozvojových politik ČR. Pro takovou analýzu bude třeba delšího časového odstupu a získání nových dat, které v současné době nemohou být ještě k dispozici. Podobně jako v předchozích studiích na toto téma jsme na základě námi provedené analýzy rozhovorů s experty nalezli řadu oblastí nesouladu mezi příslušnými politikami. Domníváme se, že jedním z hlavních důvodů, které vedou k převažující nekoherenci mezi migrační a rozvojovou politikou v České republice, je nedostatek shody v tom, co vlastně představuje koherence a kde hledat synergie mezi různými politikami. To je zdůrazněno skutečností, že migrační a rozvojová politika dlouho představovaly dva různé proudy tvorby politik, které se protnuly v politickém diskurzu teprve během &quot;migrační krize&quot; v letech 2015-2016, kdy politická reprezentace používala argumenty rozvojové pomoci k legitimizaci svého odmítavého postoje k přijímání imigrantů přicházejících do Evropy. Donedávna převládající bezpečnostní a antisociální diskurz týkající se migrace (a rozvoje) bránil hledání synergií a společné vize mezi migrací a rozvojem. Převládající politický přístup k migraci v Česku byl příliš restriktivní, přestože se v posledních letech objevily nové programy pracovní migrace a většina politiků si uvědomuje význam a přínosy, které migrace přináší české ekonomice. Z pohledu našich respondentů by migrační a rozvojová politika v České republice měla více reflektovat téma remitencí a odlivu mozků vzhledem k převažujícímu trendu podpory dočasné a cirkulační pracovní migrace především z Ukrajiny. Vládní rozvojový program &quot;Pomoc na místě&quot;, který je určen na pomoc lidem v místě jejich původu s implicitním předpokladem, že tato pomoc zabrání jejich příchodu do Evropy, je v souladu s úzkým chápáním rozvojové spolupráce vůči třetím zemím a nemůže přispět ke zmírnění migrace.

  • Název v anglickém jazyce

    Coherence of Czech migration and development policies

  • Popis výsledku anglicky

    In this policy paper, we seek to contribute to a better understanding of the coherence between Czech migration and development policies by exploring the perceptions of different stakeholders involved in these areas. We look at the main areas of (in)coherence and key points of contradiction in recent Czech migration and development policies since the global economic recession (2008-2010). Despite the fact that hundreds of billions of USD of public budgets are spent annually on both policies and their instruments around the world, an analysis of the state of possible developments in relation to the current migration waves to Europe is completely lacking. Despite the importance of the coherence of the two policies, Czech scholars have paid relatively little attention to this topic, especially at present. Older work concludes that coherence is not sufficiently developed and integrated into existing policies, and that direct policy coherence between migration and development in the Czech Republic does not exist. Our main objective is to fill at least partly this information gap and thus contribute to a greater understanding and deeper knowledge in the area of migration and development policy coherence for the Czech Republic based on the empirical data collected. Another objective of this analysis is to develop a list of recommendations for increasing or creating coherence between Czech migration and development policies that will lead to a more effective use of resources, finance and human potential. The main method of this research was in-depth semi-structured interviews conducted in 2018 and 2019 with 80 experts and practitioners in the field of migration and development policy making and implementation representing the government/public, non-profit, private and academic sectors. Of these, 40 interviews were ultimately used to address the topic of coherence. As the data collection and analysis preceded the Russian invasion of Ukraine in February 2022, the authors of the paper do not address the current refugee wave and its implications for the coherence of migration and development policies in the country. For such an analysis, a longer time lag and the acquisition of new data, which may not be available at the moment, will be required. As in previous studies on this topic, our analysis of interviews with experts found a number of areas of inconsistency between relevant policies. We believe that one of the main reasons for the prevailing incoherence between migration and development policies in the Czech Republic is the lack of consensus on what actually constitutes coherence and where to look for synergies between different policies. This is highlighted by the fact that migration and development policy have long represented two different streams of policymaking, which only intersected in political discourse during the &apos;migration crisis&apos; of 2015-2016, when the political representation used development aid arguments to legitimise its refusal to accept immigrants coming to Europe. Until recently, the prevailing security and anti-social discourse on migration (and development) hindered the search for synergies and a shared vision between migration and development. The prevailing political approach to migration in the Czech Republic has been too restrictive, although new labour migration programmes have emerged in recent years and most politicians are aware of the importance and benefits that migration brings to the Czech economy. From the perspective of our respondents, migration and development policy in the Czech Republic should reflect more on the topic of remittances and brain drain, given the prevailing trend of encouraging temporary and circular labour migration, especially from Ukraine. The government&apos;s development programme &quot;Aid in Place&quot;, which is designed to help people at their place of origin with the implicit assumption that this aid will prevent them from coming to Europe, is in line with a narrow understanding of development cooperation towards third countries and cannot contribute to mitigating migration.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000468" target="_blank" >TL01000468: Chytrá migrace v České republice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    12

  • Místo vydání

    Brno

  • Název nakladatele resp. objednatele

    Mendel University in Brno

  • Verze