Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Portrait and Mugshot: Metonymical Foundation of Photographic Genres

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F24%3A10152570" target="_blank" >RIV/26482789:_____/24:10152570 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1535685X.2023.2213578?scroll=top&needAccess=true&role=tab" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1535685X.2023.2213578?scroll=top&needAccess=true&role=tab</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1535685X.2023.2213578" target="_blank" >10.1080/1535685X.2023.2213578</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Portrait and Mugshot: Metonymical Foundation of Photographic Genres

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article focuses on the genre distinction between artistic and legal photographs of faces: while the artistic portrait tends to express the singular soul of the person pictured, the biometric mugshot aims to scan singular physical traits without any psychological expression. How do these photographic genres allow us to identify the represented person? What do each of them seek to recognize? To grasp our metaphysical expectations of photographic technology, and thus to bridge the gap between discursive styles of these two photographic genres, I revise Derrida&apos;s deconstruction of the law of genre. Further, I argue that Derrida&apos;s and Nancy&apos;s subversive readings of Kant&apos;s concepts of parergon and schema help us to understand the rhetorical setting of the human mind, which organizes the photographic work of framing fragments. Finally, I explain the metaphysical conditions of possibility for both photographic genres by situating their opposite goals in the interval of personal recognition constructed by metonymical schematism.

  • Název v anglickém jazyce

    Portrait and Mugshot: Metonymical Foundation of Photographic Genres

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the genre distinction between artistic and legal photographs of faces: while the artistic portrait tends to express the singular soul of the person pictured, the biometric mugshot aims to scan singular physical traits without any psychological expression. How do these photographic genres allow us to identify the represented person? What do each of them seek to recognize? To grasp our metaphysical expectations of photographic technology, and thus to bridge the gap between discursive styles of these two photographic genres, I revise Derrida&apos;s deconstruction of the law of genre. Further, I argue that Derrida&apos;s and Nancy&apos;s subversive readings of Kant&apos;s concepts of parergon and schema help us to understand the rhetorical setting of the human mind, which organizes the photographic work of framing fragments. Finally, I explain the metaphysical conditions of possibility for both photographic genres by situating their opposite goals in the interval of personal recognition constructed by metonymical schematism.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Law and Literature

  • ISSN

    1535-685X

  • e-ISSN

    1541-2601

  • Svazek periodika

    36

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    481-500

  • Kód UT WoS článku

    001000100100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85161403080