Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental investigation of heat transfer to supercritical pressure R134A in artifially roughened tubes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26722445%3A_____%2F24%3AN0000147" target="_blank" >RIV/26722445:_____/24:N0000147 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://asmedigitalcollection.asme.org/ICONE/proceedings-abstract/ICONE31/88261/V006T07A062/1208223" target="_blank" >https://asmedigitalcollection.asme.org/ICONE/proceedings-abstract/ICONE31/88261/V006T07A062/1208223</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1115/ICONE31-135141" target="_blank" >10.1115/ICONE31-135141</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental investigation of heat transfer to supercritical pressure R134A in artifially roughened tubes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The environment in supercritical water-cooled reactors (SCWR) is highly corrosive. With increasing time of operation, an oxide layer grows on the surfaces of the fuel rod cladding, which increases the roughness of their surface. The aim of this study is the investigation of the effect of the roughness due to corrosion on the heat transfer to a fluid at supercritical pressure conditions. The drastic variations in the thermophysical properties of SCW can lead to a deterioration or an enhancement of the heat transfer. The correct prediction of the heat transfer deterioration, which can cause sharp temperature peaks on the fuel rod cladding is a big challenge. Until the current day, most experimental investigations are conducted, using hydraulically smooth heat transfer surfaces. In the present investigation, the effect of the surface roughness is investigated systematically with experiments, using R134a as a working fluid. In the first step, heat transfer experiments are conducted in a hydraulically smooth directly heated tube, covering a wide range of operating conditions. In the second step, the experiments were repeated, using a tube with a rough inner surface. Based on the results from the two test tubes, the effect of the surface roughness on heat transfer is evaluated.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental investigation of heat transfer to supercritical pressure R134A in artifially roughened tubes

  • Popis výsledku anglicky

    The environment in supercritical water-cooled reactors (SCWR) is highly corrosive. With increasing time of operation, an oxide layer grows on the surfaces of the fuel rod cladding, which increases the roughness of their surface. The aim of this study is the investigation of the effect of the roughness due to corrosion on the heat transfer to a fluid at supercritical pressure conditions. The drastic variations in the thermophysical properties of SCW can lead to a deterioration or an enhancement of the heat transfer. The correct prediction of the heat transfer deterioration, which can cause sharp temperature peaks on the fuel rod cladding is a big challenge. Until the current day, most experimental investigations are conducted, using hydraulically smooth heat transfer surfaces. In the present investigation, the effect of the surface roughness is investigated systematically with experiments, using R134a as a working fluid. In the first step, heat transfer experiments are conducted in a hydraulically smooth directly heated tube, covering a wide range of operating conditions. In the second step, the experiments were repeated, using a tube with a rough inner surface. Based on the results from the two test tubes, the effect of the surface roughness on heat transfer is evaluated.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20501 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Conference Proceedings : International Conference on Nuclear Engineering

  • ISBN

    978-0-7918-8826-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Název nakladatele

    ASME

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    4. 8. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku