Metodické přístupy k vyhodnocení ověřovacího testování v počátečním vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27081869%3A_____%2F18%3AN0000001" target="_blank" >RIV/27081869:_____/18:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sets.cz/_files/200000264-4c0434cfd5/Scientia%204-2018.pdf" target="_blank" >https://sets.cz/_files/200000264-4c0434cfd5/Scientia%204-2018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodické přístupy k vyhodnocení ověřovacího testování v počátečním vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Záměrem tohoto článku bylo představit vybrané teoreticko-metodické aspekty klasické teorie testů (CTT) a teorie odpovědi na položku (IRT) ve vazbě na postupy hodnocení testů a následně sumarizovat silné a sla-bé stránky obou přístupů. Záměr článku byl naplňován s využitím desktop analýzy relevantní literatury. Silné stránky CTT pro hodnocení testů byly identifikovány především ve vazbě na jednoduchost konceptu, relativně slabší předpoklady hodnocení a dostupnost relevantního software. Silné stránky IRT se naopak tý-kaly výhod vyplývajících jednak ze zaměření hodnocení přímo na testovou položku (např. adaptace testu přímo pro zadaný účel) a jednak z nezávislosti hodnocení na výběrovém souboru žáků (např. možnost srov-nání výsledků různých žáků na stejné metrické škále). Využití silných stránek obou teoreticko-metodických přístupů utváří příležitosti zvyšování kvality hodnocení testů
Název v anglickém jazyce
Methodical Approaches to Test Evaluation in Primary and Secondary Education
Popis výsledku anglicky
The intent of this paper was to introduce selected theoretical-methodological aspects of both: classical test theory (CTT) and item response theory (IRT) with respect to test assessment. Subsequently, the strengths and weaknesses of the both theoretical approaches were summarized. The intent of this paper was reached using the desktop analysis of relevant literature. The strengths of the CTT approach were found in the sim-plicity of CTT concepts, in relatively weak assumptions, and in the accessibility of relevant software. The strengths of the IRT approach were found in the advantages coming from detailed item analyses (e.g., test adaptation according to its purpose) and also from the test independence on sampling of students (e.g., the opportunity to compare results among various groups of students). It is highly desirable to use the strengths of the both theoretical approaches to permanently increase the quality of tests
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000385" target="_blank" >TL01000385: Metodika vyhodnocení výsledků ověřovacího testování v počátečním vzdělávání a její aplikace v modelových případových studiích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia et Societas
ISSN
1801-7118
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
101-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—