Základy analýzy položek a testu s využitím Raschova modelu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F15%3A00086393" target="_blank" >RIV/00216224:14230/15:00086393 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Základy analýzy položek a testu s využitím Raschova modelu
Popis výsledku v původním jazyce
Raschovy modely (a teorie odpovědi na položku, IRT) nabízí oproti klasické testové teorii (CTT) některé výhody. Narozdíl od CTT zde není předpoklad normálního rozdělení testových skórů, odhady parametrů testu jsou nezávislé na výzkumném vzorku. Na rozdílod CTT není v IRT základním stavebním kamenem test, ale položka, což usnadňuje vývoj testů a jejich paralelních forem. Další výhodou je i jednodušší analýza diferenciálního fungování položek (DIF), která může vést k vyšší férovosti testování. Obsahem workshopu bude v první řadě krátký teoretický úvod do teorie odpovědi na položku a Raschových modelů. Ukážeme si základy práce s programem Winsteps, odhad modelu, parametrů položek i respondentů, reliability testu, interpretace jednotlivých výsledků. V případě, že zbude čas, vyzkoušíme si základy DIF analýzy, PCA reziduí a některé další výhodné postupy. Závěrem budou nastíněny další možnosti využití IRT.
Název v anglickém jazyce
The basic of item analysis using the Rasch Model
Popis výsledku anglicky
The Rasch Models (and Item Response Theory, IRT) has some advantages against Classical Test Theory (CTT). They don?t have assumption of normal distribution of observed scores; parameters estimation is independent on research sample. The fundamentals of IRT are not the test as whole but single item, which facilitate test and especially parallel forms development. Another advantage is simpler Differential Item Functioning (DIF), which can lead to higher test fairness. We will focus on theoretical introduction to IRT and Rasch Models, basic of work with Winsteps software, estimation of model, item and respondents parameters. We will continue to DIF analysis, PCA of residuals and some other techniques. At the end possibilities of Rasch Model use will be introduced. Basic statistical and psychometrical knowledge at the level of introductory psychological courses and experience with CTT item analysis are expected. Basic knowledge of IRT is advantage.
Klasifikace
Druh
W - Uspořádání workshopu
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Brno
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
10
Počet zahraničních účastníků
0
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce