Detection of Differential Item Functioning with Nonlinear Regression: A Non-IRT Approach Accounting for Guessing
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985807%3A_____%2F17%3A00477049" target="_blank" >RIV/67985807:_____/17:00477049 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/17:10366088 RIV/00216208:11320/17:10366088
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1111/jedm.12158" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1111/jedm.12158</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1111/jedm.12158" target="_blank" >10.1111/jedm.12158</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Detection of Differential Item Functioning with Nonlinear Regression: A Non-IRT Approach Accounting for Guessing
Popis výsledku v původním jazyce
In this article we present a general approach not relying on item response theory models (non-IRT) to detect differential item functioning (DIF) in dichotomous items with presence of guessing. The proposed nonlinear regression (NLR) procedure for DIF detection is an extension of method based on logistic regression. As a non-IRT approach, NLR can be seen as a proxy of detection based on the three-parameter IRT model which is a standard tool in the study field. Hence, NLR fills a logical gap in DIF detection methodology and as such is important for educational purposes. Moreover, the advantages of the NLR procedure as well as comparison to other commonly used methods are demonstrated in a simulation study. A real data analysis is offered to demonstrate practical use of the method.
Název v anglickém jazyce
Detection of Differential Item Functioning with Nonlinear Regression: A Non-IRT Approach Accounting for Guessing
Popis výsledku anglicky
In this article we present a general approach not relying on item response theory models (non-IRT) to detect differential item functioning (DIF) in dichotomous items with presence of guessing. The proposed nonlinear regression (NLR) procedure for DIF detection is an extension of method based on logistic regression. As a non-IRT approach, NLR can be seen as a proxy of detection based on the three-parameter IRT model which is a standard tool in the study field. Hence, NLR fills a logical gap in DIF detection methodology and as such is important for educational purposes. Moreover, the advantages of the NLR procedure as well as comparison to other commonly used methods are demonstrated in a simulation study. A real data analysis is offered to demonstrate practical use of the method.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10103 - Statistics and probability
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GJ15-15856Y" target="_blank" >GJ15-15856Y: Odhad psychometrických vlastností jako součást vývoje přijímacích testů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Educational Measurement
ISSN
0022-0655
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
498-517
Kód UT WoS článku
000416914500005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85036507620