Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Platforma pro mikromobilitu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27786790%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/27786790:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216305:26210/23:PR37772

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Platforma pro mikromobilitu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem projektu příjemce byl výzkum a vývoj inovativní platformy pro mikromobilitu. Tato platforma byla navržena zcela od základu, jelikož obdobné řešení na trhu neexistuje. Výstupem je inovativní platforma s rámem děleným uprostřed, který umožňuje použití zadní pohonné části pro třístopovou variantu a v budoucnu i pro jednostopou variantu. Třístopá varianta disponuje přední řízenou a klopnou nápravou. Vyroben byl prototyp třístopé varianty, který nalezne využití pro jízdu ve městě, v horských střediscích nebo v průmyslových areálech. Inovativní platforma je určena pro jednoho až dva jezdce s možností přepravy nákladu. Pohon je zajištěn elektromotorem umístěným mimo zadní kolo, díky tomu bylo dosaženo snížení neodpružených hmot. Ovládán je akcelerátorem umístěným na řídítkách. Jedná se tak o novodobý ekologický dopravní prostředek, použitelný v různorodých podmínkách. Tato multiplatforma je navržena na bázi pohonu pouze elektromotorem, nikoliv dopomoci při odrazu. Podstatnou záležitostí, kterou bylo potřeba při vývoji vzít v úvahu, byla legislativní stránka věci, kdy bylo třeba při vývoji zahrnout požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Při výzkumu a vývoji byl kladen důraz na vyhovění legislativním normám a zákonným úpravám provozu elektrických vozítek. U typů s výkonem od 500 W do 4 kW, anebo ve verzi do 11 kW je nutná registrační značka, řidičské oprávnění a pojištění pro možnost využití v provozu (mimo uzavřený areál). Elektromotor je opatřen řídící jednotkou, která umožňuje regulaci výkonu pro dané použití. Výstupem projektu je inovativní platforma pro mikromobilitu. Při výzkumu a vývoji příjemce spolupracoval s fakultou Strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Probíhaly zde např. simulace, analýzy jízdních vlastností nebo konfigurace softwaru řídící jednotky.

  • Název v anglickém jazyce

    Platform for micromobility

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of the project was the research and development of an innovative platform for micromobility. This platform was designed completely from the ground up, as there is no similar solution on the market. The output is an innovative platform with a frame split in the middle, which allows the use of the rear drive unit for a three-track variant and, in the future, a single-track variant. The three-track variant has a front steered and tilting axle. A prototype of a three-track variant was produced, which will find use for driving in the city, in mountain resorts or in industrial areas. The innovative platform is intended for one to two riders with the possibility of transporting cargo. The drive is provided by an electric motor located outside the rear wheel, thanks to which a reduction of unsprung masses was achieved. It is controlled by an accelerator located on the handlebars. It is thus a modern ecological means of transport, usable in a variety of conditions. This multi-platform is designed on the basis of drive only by an electric motor, not to help with rebound. A significant issue that needed to be taken into account during the development was the legislative side of the matter, when the requirements for traffic on roads had to be included during the development. During research and development, emphasis was placed on compliance with legislative standards and statutory regulations for the operation of electric wheelchairs. For types with power from 500 W to 4 kW, or in the version up to 11 kW, a registration plate, driver's license and insurance are required for the possibility of use in traffic (outside the closed area). The electric motor is equipped with a control unit that allows power regulation for the given use. The output of the project is an innovative platform for micromobility. During research and development, the recipient cooperated with the Faculty of Mechanical Engineering of the University of Technology in Brno. For example, simulations, analyzes of driving characteristics or configuration of the control unit software took place here.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG19_262%2F0020188" target="_blank" >EG19_262/0020188: Výzkum a vývoj elektrokoloběžek s asistencí odrazu a inovativní platformy pro mikrobilitu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Platforma pro mikromobilitu

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Pohon: středem chlazený elektromotor RevX s nominálním výkonem 8 kW (s možností omezit výkon) a s kroutícím momentem na výstupní hřídeli 19 Nm a otáčkami v rozsahu 2000 až 15000 rpm. Zpřevodován je primárním a sekundárním převodem na zadní kolo. Opatřen je řídící jednotkou od společnosti Silixcon. Jednotku lze programovat a umožňuje tak omezit výkon na 4 kW pro AM řidičské oprávnění a volbu výkonových map nebo otevření výkonu pro řidičské oprávnění A1. Řídící jednotka je opatřena čtyřmi výkonovými mapami, které lze volit. Umístěna je u baterie. Převod z výstupní hřídele je zajištěn pomocí ozubených řemenů a dopínání je zajištěno na motoru a zadní kyvné vidlici. Platforma: dělená v polovině, umožňujíc snadnější manipulaci při výrobě a lakování, možnost použít zadní část platformy jak pro třístopou, tak jednostopou variantu. Spojení dvou částí multiplatformy realizováno pomocí středících čepů utažených šrouby přes příruby k sobě, rozebrání umožněno pomocí stavěcích šroubů na jedné části rámu. Přední náprava: řiditelně klopná, ramena vyrobena frézováním z hliníkové slitiny ENAW 6082 T6 a uložena na čepech v kluzných pouzdrech. Zadní náprava: centrální čep s primárním a sekundárním převodem. Tlumení: zadní a přední vzduchový tlumič. Brzdy: sdružená páka pro přední kotoučové brzdy, zadní kotoučová brzda, ruční brzda. Rám: vyroben z oceli E355 z profilů o průměru 32 a 25,4 mm, trubkový a využitý jako nosný a zároveň designový prvek. Těhlice: vyrobena obráběním z vysokopevnostního hliníku a v ramenech uložena na kluzných ložiscích. Úložný prostor: přední nosný plech pro uložení nákladu o tloušťce 4 mm ze slitiny hliníku vypálený laserem a naohýbaný dle designové studie, přes silentbloky šroubován do rámu, nosnost až 70 kg. Kola, pláště a náboje kol: pláště od firmy Mitas (Mediterra) určena pro ráfek 17“; kola s paprsky; náboj vlastní konstrukce pro přední nápravu a vlastní brzdový kotouč, k náboji je přes unašeč připojen kotouč umožňující snadnou výměnu kola, či pláště bez nutnosti demontáže brzd. Baterie: lithium-Ion baterie v provedení 54 V, 48 Ah 13S16P, uložena v hliníkovém šasí, které slouží zároveň jako obal, upevněna napevno pomocí šroubů k rámu. Průměrná spotřeba 5,75 kWh/100 km, v extrémním režimu použití na maximální výkon a v terénu, v ideálnějších podmínkách do 4 kW/h, kapacita 2,6 kWh s využitelnou kapacitou přibližně 2,3 kWh.

  • Ekonomické parametry

    Mezi hlavní přínosy nového řešení patří zvýšení konkurenceschopnosti a zisku, rozšíření produktového portfolia, rozvoj spolupráce s vědeckovýzkumnými organizacemi. Cílovými zákazníky jsou primárně zájemci o finančně dostupné ekologické dopravní prostředky. Uživateli tak mohou být jednotlivci i firmy hledající pro své zaměstnance ekologickou variantu přepravy. Řešení najde své uplatnění i v dovážkových a komunálních službách, při obsluze rozsáhlých firemních a skladovacích areálů, nebo jako osobní doprava pro všechny věkové kategorie. Řešení je propagováno online i offline formou. Pro propagaci online formou jsou využívány sociální sítě, online reklamy, PR články, propagace na webových stránkách, články formou blogových příspěvků, video kontent apod. Propagace offline formou probíhá v tištěných médiích, prezentováním na veřejných akcích a veletrzích. Propagace probíhá jak na tuzemském, tak na zahraničním trhu.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    27786790;00216305

  • Název vlastníka

    KOSTKA - kolobka, s. r. o.;Vysoké učení technické v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem