Phraseology in the study of German as a Foreign Language at university level. Reflections on content and methods based on a multimedial teaching and study material.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F11%3A10005056" target="_blank" >RIV/44555601:13410/11:10005056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Zum Lehren und Lernen von Phraseologismen im DaF-Studium. Überlegungen zu Inhalten und Methoden ihrer Vermittlung anhand eines Unterrichtsmodells.
Popis výsledku v původním jazyce
Der Beitrag versteht sich als ein Plädoyer für das systematische Einbeziehen von Phraseologie in auslandsgermanistische Curricula. Die Autorin stellt ein Unterrichtsmodell vor, das auf einem von ihr erarbeiteten multimedialen Lern- und Lehrmaterial fußt.Dieses Modell zielt nicht nur auf die Entwicklung der sprachlichen Kompetenz der Studierenden, sondern auch auf die metasprachliche Reflexion über Phraseologismen als ein spezifisches sprachliches Phänomen. Die Autorin verfolgt damit das Ziel, eine theoretisch fundierte Beschreibung von Lernprozessen zu geben, in denen auf die Symbiose der Vermittlung von sprachlicher und metasprachlicher Kompetenz in Bezug auf die Phraseologie des Deutschen als Fremdsprache fokussiert wird.
Název v anglickém jazyce
Phraseology in the study of German as a Foreign Language at university level. Reflections on content and methods based on a multimedial teaching and study material.
Popis výsledku anglicky
The contribution advocates a systematic inclusion of phraseology in university programs of the study of German as a Foreign Language. The author presents her own model of instruction that is based on a multimedial teaching and study material. The objective is to develop not only the students' linguistic competence, but also their metalinguistic awareness of phrasemes as a specific linguistic phenomenon. The author's aim is to give a theoretically well founded description of teaching processes focusing on a symbiosis of mediating linguistic as well as metalinguistic competence in the field of phraseology in German as a Foreign Language.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Linguistik online
ISSN
1615-3014
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
107-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—