Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Skepse, ideje a Hippias

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F12%3A43884181" target="_blank" >RIV/44555601:13410/12:43884181 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Skepse, ideje a Hippias

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zkoumám proto-skeptické motivy v dialogu Hippias větší a věnuji pozornost především (1) Sókratově charakterizaci své myslitelské zkušenosti jako bloudění, aporie a neusmířené rozporuplnosti (zvl. 300c a 304b-c), a (2) roli Sókratova alter ego, u něhož ukazuji, že dialog nám dává mnoho podnětů k tomu, abychom je se Sókratem bezmyšlenkovitě neztotožňovali. Dále (3) zkoumám textově i obsahově argumentaci v pasáži 294a-e a ukazuji slabiny Sókratova postupu; (4) ukazuji, jak ideje jsou v tomto dialogu (jinaknež v typických 'raných' dialozích) chápány především jako principy porovnávání a řazení (ordály); a hájím kvality Hippii, jak ho zde ukazuje Platón, jako (5) filosofa a jako (6) pedagoga.

  • Název v anglickém jazyce

    Skepsis, Forms, and Hippias

  • Popis výsledku anglicky

    I discuss the proto-sceptical patterns in Plato's Hippias Major and I focus on (1) Socrates' characterizing his intellectual experience as aporetic and involving unsettled discrepancies (especially 300c and 304b-c), and (2) the role of Socrates' alter ego, of which I show that the dialogue provides us with many hints against his thoughtless identification with Socrates. Next, (3) I discuss the argument at 294a-e and show the weaknesses of Socrates' practice. Next, (4) I show how Forms function here (unlike in the typical 'early' dialogues) above all as principles of comparation and ordering (ordals), and then I defend the high qualities of Hippias - as depicted here by Plato - (5) as a philosopher and (6) as a teacher.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA401%2F09%2F1219" target="_blank" >GA401/09/1219: Skepse, její předchůdci a dědicové</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Platónův dialog Hippias Větší

  • ISBN

    978-80-7298-475-6

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    142-163

  • Počet stran knihy

    182

  • Název nakladatele

    Oikumené - Akademická YMCA

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly