Umění a oděv, oděv a umění. Příspěvek k diskusi o soše Madony z kostela Panny Marie Sněžné v Olomouci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F16%3A43888385" target="_blank" >RIV/44555601:13410/16:43888385 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umění a oděv, oděv a umění. Příspěvek k diskusi o soše Madony z kostela Panny Marie Sněžné v Olomouci
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek Umění a oděv, oděv a umění se zabývá soškou Madony z kostela Panny Marie Sněžné v Olomouci. Sleduje umělecký předmět jakožto pramen pro poznání dějin reálií (odívání), ale zároveň poukazuje na možnost využití znalostí dějin reálií pro hlubší poznání samotného uměleckého díla. Na základě analýzy a široké komparace sochy s jejími analogiemi i v dalších typech vizuálního umění přibližuje příběh sochy, která pravděpodobně prošla na počátku 16. století, tedy patrně více jak po sto letech od jejího vzniku, výraznou změnou formy. Studie na příkladu konkrétního uměleckého díla poukazuje na možnost, že zachycený předmět, v tomto případě oděv, může mít v některých případech důležitou sdělnou hodnotu, která může být velmi důležitá pro interpretaci uměleckého předmětu samotného.
Název v anglickém jazyce
Art and clothing, clothing and art.
Popis výsledku anglicky
The aim of this brief study is to introduce artistic works of painters of the era, when Luxembourg Kings reigned over the Bohemian kingdom. This work focuses on the paintings as a sources for history of clothing, including basic methodology, which is necessary for its proper interpretation. The study recapitulates stepwise all three types of historical sources, from which we can draw knowledge about period clothing. It summarizes concrete advantages and disadvantages of the use of single types of this sources. The main focus is on the paintings: panel, wall, as well as book paintings (illuminations). The text accents the need of critical-analytic approach to the sources and of knowledge of context for the correct interpretation of the depicted objects. The Erwin Panofsky's method of iconographical analysis was used for the research. The study is further interested in the question of semiotics, where draws mainly from works of Pierre Francastel and Umberto Eco. Always three representatives are used as the examples for every single type of painting. We can find our pieces of knowledge on the panels of altarpieces, wall of churches and castles and pages of manuscripts. And we try to interpret them correct. The study provides a methodological fundament, which can become a base for further research.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů