Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F16%3A43888013" target="_blank" >RIV/44555601:13410/16:43888013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této drobné studie je představit umělecká díla malířů z doby vlády lucemburských panovníků nad Českým královstvím jako pramen pro dějiny odívání, a to včetně základní metodologie nutné k jejich správné interpretaci. Studie postupně rekapituluje všechny typy pramenů, z nichž lze čerpat poznání o dobovém oděvu, shrnuje konkrétní přínosy a nevýhody využívání těchto jednotlivých typů pramenů, přičemž hlavní důraz je kladen právě na malbu, a to jak na malbu deskovou, tak nástěnnou i knižní. Text zdůrazňuje nutnost kriticky analytického přístupu k pramenům a znalosti kontextu pro správnost interpretace vyobrazených předmětů. Použita je zde zejména metoda ikonografické analýzy, již formuloval Erwin Panofsky, studie se rovněž věnuje otázce sémiotiky, kde vychází zejména z prací Pierra Francastela a Umberta Eca. Jako příklady jsou zde využity vždy tři zástupci jednotlivých typů maleb. Poznatky pro dějiny odívání tak nacházíme jak na deskách oltářů, tak na zdech kostelů i hradů a nakonec i na stránkách rukopisů a pokoušíme se je správně interpretovat. Studie tak poskytuje jakýsi metodologický základ, který se může stát východiskem pro další bádání.
Název v anglickém jazyce
Figural Painting of the Luxembourg Era as a Source for History of Clothing
Popis výsledku anglicky
The aim of this brief study is to introduce artistic works of painters of the era, when Luxembourg Kings reigned over the Bohemian kingdom. This work focuses on the paintings as a sources for history of clothing, including basic methodology, which is necessary for its proper interpretation. The study recapitulates stepwise all three types of historical sources, from which we can draw knowledge about period clothing. It summarizes concrete advantages and disadvantages of the use of single types of this sources. The main focus is on the paintings: panel, wall, as well as book paintings (illuminations). The text accents the need of critical-analytic approach to the sources and of knowledge of context for the correct interpretation of the depicted objects. The Erwin Panofsky's method of iconographical analysis was used for the research. The study is further interested in the question of semiotics, where draws mainly from works of Pierre Francastel and Umberto Eco. Always three representatives are used as the examples for every single type of painting. We can find our pieces of knowledge on the panels of altarpieces, wall of churches and castles and pages of manuscripts. And we try to interpret them correct. The study provides a methodological fundament, which can become a base for further research.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů