Jménem lidu: Instantní populismus po česku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F24%3A43898677" target="_blank" >RIV/44555601:13410/24:43898677 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jménem lidu: Instantní populismus po česku
Popis výsledku v původním jazyce
Populismus se v posledních letech stal fenoménem napříč evropskými demokraciemi, přičem klíčovou součástí úspěchu populistických stran je jejich komunikační strategie. Sociální sítě se staly ideální platformou pro populistickou politickou komunikaci, neboť umonily politikům bliší spojení a méně nákladný způsob politické komunikace. Publikace se věnuje populistické politické komunikaci Tomia Okamury, lídra strany Svoboda a přímá demokracie (SPD), na Facebooku. Za pomoci kritické diskursivní analýzy práce zkoumá vývoj populistické komunikace v tzv. horkých fázích kampaní, tzn. v období posledních čtrnácti dní před konáním voleb, před dvěma volbami druhého řádu (do Evropského parlamentu v roce 2019 a před krajskými a senátními volbami v roce 2020) a volbami prvního řádu (do Poslanecké sněmovny v roce 2021). Kniha si klade za cíl zjistit, jakým způsobem a v jaké míře se do Okamurovy komunikace na Facebooku promítá populistická komunikační strategie, jaké hlavní znaky populismu se ve statusech objevují a k čemu odkazují, tedy s čím jsou spjaty hlavní znaky populismu lid, elity a ?ostatní?. Zkoumána je i míra a proměny opulistické rétoriky. Analýza přinesla zjištění, e přítomnost populistických příspěvků dominuje Okamurově komunikaci, přičem populistické odkazy se dotýkají všech tří dimenzí populismu, je jsou vystavěny na juxtapozici dobrého lidu a hledání společného nepřítele. Diskursivní konstrukt jednotlivých pilířů se v čase proměňuje. Z provedené analýzy je dále patrné, e optikou potenciálních voličů SPD nehraje příliš velkou roli, zda se jedná o volby prvního či druhého řádu, ale e se jedná o volby na národní či regionální úrovni.
Název v anglickém jazyce
In the name of the people: Instant populism in the Czech style
Popis výsledku anglicky
Populism has become a phenomenon across European democracies in recent years. A key part of the success of populist parties is their communication strategy. Social networks have become an efficient platform for populist political communication because they have allowed politicians to connect more closely and less expensively. This publication focuses on the populist political communication of Tomio Okamura, the leader of the party Freedom and Direct Democracy (SPD), on Facebook. Using a critical discursive analysis, the thesis examines the development of populist communication in the so?called hot phases of the campaigns, i.e. in the last fortnight before the elections, before two second?order elections (to the European Parliament in 2019 and the regional and senate elections in 2020) and the first-order elections (to the Chamber of Deputies in 2021). The aim is to find out how and to what extent the populist communication strategy is reflected in Okamura's communication on Facebook, what the main features of populism appear in the posts and what they refer to, i.e. what are the main features of populism associated with the people, elites and 'others'. The extent and changes in populist rhetoric will also be examined. The analysis found that the presence of populist posts dominates Okamura's communication, with populist references relating to all three key dimensions of populism which are built on the juxtaposition of the good people and the search for a common enemy. The discursive construct of individual pillars changes over time. The analysis also shows that, in the view of potential SPD voters, it does not matter too much whether it is a first- or second-order election, but whether it is a national or regional election.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7476-367-0
Počet stran knihy
330
Název nakladatele
Togga
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—