Fenomén popouštěcí křehkosti jako příčina porušení klikové hřídele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F21%3A43896687" target="_blank" >RIV/44555601:13420/21:43896687 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tesydo.cz/dokumenty/vzdelavani-skoleni-seminare-konference/vypis.php" target="_blank" >https://www.tesydo.cz/dokumenty/vzdelavani-skoleni-seminare-konference/vypis.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fenomén popouštěcí křehkosti jako příčina porušení klikové hřídele
Popis výsledku v původním jazyce
Reálné hodnoty houževnatosti ocelí mohou být výrazně nižší, než by odpovídalo obecné tendenci jejich růstu s rostoucí teplotou popouštění. Tomuto jevu říkáme temperová křehkost. Rozvoj popouštěcí křehkosti u oceli obvykle vede ke snížení hodnot vrubové a lomové houževnatosti, zvýšení tranzitní teploty, zvýšené náchylnosti ke koroznímu praskání, vodíkové křehkosti atd. Příspěvek se zabývá lomem klikového hřídele, který byl porušen v důsledku popouštěcí křehkosti. V experimentu byl proveden rozbor chemického složení, zda problém není způsoben nevhodným výběrem materiálu, což se nepotvrdilo. Kromě toho byla provedena statická tahová zkouška a Charpyho zkouška. Hodnoty byly podle očekávání pro tento typ oceli nevyhovující. Z rozbitého klikového hřídele byly připraveny vzorky a podrobeny dalšímu tepelnému zpracování. za vhodnějších podmínek. Znovu byly provedeny stejné testy a pro tento typ materiálu a součásti byly navrženy nové podmínky tepelného zpracování.
Název v anglickém jazyce
The phenomenon of tempering fragility as a cause of crankshaft failure
Popis výsledku anglicky
The real values of steels toughness may be significantly lower than would correspond to the general tendency of their growth with increasing the tempering temperature. We call this phenomenon the temper embrittlement. The development of temper embrittlement in steel usually leads to a decrease in notched and fracture toughness values, increased transit temperature, increased susceptibility to corrosion cracking, hydrogen brittleness, etc. The paper deals with crankshaft fracture, which was broken due to temper embrittlement. In the experiment, an analysis of the chemical composition was performed to see if the problem was caused by an inappropriate choice of material, which was not confirmed. In addition, a static tensile test and a Charpy test were performed. The values were unsatisfactory as expected for this type of steel. Samples were prepared from the broken crankshaft and subjected to other heat treatment. under more suitable conditions. The same tests were performed again and a new heat treatment conditions was designed for this type of material and component.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník technické konference - dozor, kontrola, inspekce, certifikace, notifikace, posuzování shody, TESYDO 2021
ISBN
978-80-87102-31-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Název nakladatele
TESYDO, s.r.o.
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Valeč
Datum konání akce
4. 10. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—