Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F15%3A43886749" target="_blank" >RIV/44555601:13430/15:43886749 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.

  • Název v anglickém jazyce

    On being human. Comenius' pedagogical humanization as anthropological problem

  • Popis výsledku anglicky

    There is a difference between that which is and that which is to be. Anthropologically: there is a way I am, and the way I am to be, or not to be. How to explain this? This book presents the argument that human nature is both complex and complicated in at least two specific ways - ontologically and ethically. In our being we are indisputably good, or dignified, worthy, important or noble. But in our morality we are ambivalent - capable of both good and evil, the humane and inhumane. In his paramount work Jan Amos Comenius expresses the goal of his lifelong endeavor: "to help keep man from falling into a non-man" (Pampaedia). If human beings are to become what they ought to be, they need to be educated towards humanity, says Comenius. But the fundamental question is: What is a human being? And what ought they to be? "Salt ought to be salty. A river ought to be clear. A knife ought to be sharp. But what ought a person to be?" What is their essence? What makes them human? And how can that be cultivated or educated? This book presents Comenius' answers to these questions.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7465-136-6

  • Počet stran knihy

    201

  • Název nakladatele

    Pavel Mervart

  • Místo vydání

    Červený Kostelec

  • Kód UT WoS knihy