Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F15%3A43886749" target="_blank" >RIV/44555601:13430/15:43886749 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém
Popis výsledku v původním jazyce
Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.
Název v anglickém jazyce
On being human. Comenius' pedagogical humanization as anthropological problem
Popis výsledku anglicky
There is a difference between that which is and that which is to be. Anthropologically: there is a way I am, and the way I am to be, or not to be. How to explain this? This book presents the argument that human nature is both complex and complicated in at least two specific ways - ontologically and ethically. In our being we are indisputably good, or dignified, worthy, important or noble. But in our morality we are ambivalent - capable of both good and evil, the humane and inhumane. In his paramount work Jan Amos Comenius expresses the goal of his lifelong endeavor: "to help keep man from falling into a non-man" (Pampaedia). If human beings are to become what they ought to be, they need to be educated towards humanity, says Comenius. But the fundamental question is: What is a human being? And what ought they to be? "Salt ought to be salty. A river ought to be clear. A knife ought to be sharp. But what ought a person to be?" What is their essence? What makes them human? And how can that be cultivated or educated? This book presents Comenius' answers to these questions.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7465-136-6
Počet stran knihy
201
Název nakladatele
Pavel Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS knihy
—