Samosvojnost, spiritualita, patření. Tři aspekty lidské identity v Komenského vychovatelství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F17%3A50013432" target="_blank" >RIV/62690094:18440/17:50013432 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11669&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11669&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Samosvojnost, spiritualita, patření. Tři aspekty lidské identity v Komenského vychovatelství
Popis výsledku v původním jazyce
Specifikem lidské bytosti je, že si klade otázku, „kdo jsem“. Snaží se pochopit svou vlastní identitu. V různých etapách dějin přichází s různými odpověďmi – někdy vzájemně se doplňujícími, někdy si odporujícími. Tato studie klade do středu svého zájmu tázání po identitě z hlediska edukativního, poněvadž antropologické předporozumění „kdo jsem“ určuje (kromě jiného) eticko-výchovné „kdo bych měl být“. Ontologie předchází metodologii. Všechny kultury v dějinách nějak koncipovaly své „jest“, aby následně formovaly identitu svých členů do tvaru, jak by „měly být“. V možnostech této práce není vyčerpat téma identity, tím méně analyzovat jednotlivé dějinné pokusy o její hledání. Cíl je mnohem skromnější: předložit Komenského zápas o zodpovězení otázky „kdo je člověk“ a následně ohledat edukační implikace jeho pojetí. Komenský usiluje o formování takového lidství, kterému je vlastní „znát dobré, chtít dobré a činit dobré“, a to s unikátní kvalifikací „i když se nikdo nedívá“. Záměrem eseje je nastínit antropologické fundamenty tohoto velkolepého edukačního cíle. Je takto silná identita možná? Jedinec s takovou morální integritou, kdy nehraje roli, zda je při svém jednání pozorován či nikoliv? Z Komenského bohaté antropologie se zaměřím na tři fundamentální motivy: nesamosvojnost, spiritualitu a patření (ve specifickém smyslu, který bude vyložen). Všechny tři motivy jsou vzájemně provázány a určují specifičnost Komenského filozofie výchovy.
Název v anglickém jazyce
Non-self-sufficiency, Spirituality, Belonging: Three aspects of human nature in Comenius’s theory of education
Popis výsledku anglicky
It is a distinctive feature of the human being that he poses the question, “Who am I?” He seeks to grasp his own identity. In diff erent eras of history human beings have come up with different answers - sometimes mutually complementary, sometimes contradictory. Th is study looks at this search for answers concerning human nature from the educative point of view, since it is the anthropological pre-understanding of “who I am” that determines (together with much else), the ethical-educational “who I ought to be”. Ontology precedes methodology. All cultures in history have had some conception of their “being”, so as then to form the identity of their members into the shape that “it should be”. It is well beyond the capacity of this article to exhaust the anthropological themes of human nature, still less to analyse the diff erent historical attempts form it. Th e aim here is much more modest: to present Comenius’s struggle to answer the question, “who is the human being” and then to identify the educational implications of the answer. Comenius strives to form the kind of humanity whose nature it is to “know well, desire well and act well”, and to do so with the unique qualifi cation, “even if no one is watching”. The article is an essay that sketches out the anthropological foundations of this ambition educational goal. Is a “natura humana” of this strong kind possible? An individual with such moral integrity that it makes no diff erence to his behaviour whether or not he is observed? I focus on three fundamental themes of Comenius’s rich anthropology: non-self-suffi ciency (in Czech nesamosvojnost – a complex concept meaning not existing just for self and in self), spirituality and looking (in a specific sense that will be explained). All three themes are interconnected and give Comenius’s philosophy of education its specific character.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
67
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
78-87
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—