Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887836" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887836 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce si klade za cíl představit blíže syndrom vyhoření jako komplexní fenomén, kterým jsou ohroženi pracovníci pomáhajících profesí, mezi které zařazujeme i pedagogické pracovníky. Práce je formálně rozdělena na tři části. V první části se věnujeme základním teoretickým rámcům, ze kterých problematika syndromu vyhoření vychází. Zabýváme se historií geneze konceptu syn-dromu vyhoření a výzkumnými studiemi, které pomáhaly tento koncept utvářet a postupně vymezovat. Pozornost je věnována rozvoji syndromu vyhoření u jedince, jeho postupné emocionální vyčerpanosti (emocional exhaustion), depersonalizace (depersonalization) a ztrátě osobního uspokojení (personal accomplishment). Zabýváme se rovněž faktory, které vyhoření vyvolávají a strategiemi, které umožňují se vyhoření vyhnout. Druhá část knihy je věnována podrobné charakteristice výzkumného designu výzkumné studie, kterou realizoval autorský tým. Třetí část knihy potom seznamuje čtenáře s výsledky realizované výzkumné studie. Zjišťovali jsme poměr pedagogických pracovníků, kteří jeví příznaky vyhoření alespoň v jedné ze sledovaných oblastí. Dále jsme se zaměřili na analýzu jednotlivých faktorů ovlivňujících intenzitu vy-hoření - délka školské praxe, genderová diference, stu-peň školské soustavy, na které pedagogický pracovník působí, typ vykonávané pedagogické profese. Dále jsme se zabývali souvislostmi syndromu vyhoření s abúzem alkoholických nápojů a tabákových výrobků. Byl sledován vliv vybraných faktorů na četnost požívání alkoholu či kouření cigaret. Šlo o faktory stresový, fyzický, depresivní, sociální, bažení a faktor štěstí. Na základě zjištěných výsledků byly formulovány relevantní závěry a doporučení pro praxi.
Název v anglickém jazyce
Research of the causes and symptoms of burnout among teaching staff
Popis výsledku anglicky
The main goal of this thesis is to introduce readers to the burnout syndrome as a complex phenomenon which endangers all pedagogical employees of supporting professions. Thesis contains of three parts. First part focuses on elementary theoretical framework of burnout syndrome. Historical analysis of burnout syndrome is supported by research studies which helped to form the framework of burnout syndrome understanding. Big attention is given towards the effect of burnout syndrome on a single individual, the development of the syndrome with its symptoms e.g. emotional exhaustion, depersonalization, and loss of personal accomplishment. The analysis focuses on developing factors of burnout syndrome and prevention strategies. Second part of the thesis focuses on complex characteristic of research design which was realized by a team of authors. Third part of the work introduces readers to the results of the research study. Research was focused on a ratio of pedagogical staff who exhibit symptoms of burnout syndrome in one of the are-as of observations, analysis of individual factors influencing burnout syndrome intensity, length of teaching practice, gender differences, level of school system and type of school at which a teacher works and also type of pedagogical profession. The work also focuses on the connection between alcohol, or substance abuse and burnout syndrome. Results showed a certain pattern of factor influence correlating with the intensity of alcohol and cigarette use. This was due to stress, physical, de-pression, social, craving factors and well as the happiness factor. Relevant conclusions and recommendations for teaching practice were formulated based on the proven and established research results.Jazyk čeština
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7414-992-4
Počet stran knihy
191
Název nakladatele
Pedagogická fakulta UJEP
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—