Environmentální gramotnost žáků 2. stupně v Žatci - výzkumná sonda
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887860" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887860 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/16:10380122
Výsledek na webu
<a href="http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/514" target="_blank" >http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/514</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/http://dx.doi.org/10.14712/18023061.514" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/18023061.514</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Environmentální gramotnost žáků 2. stupně v Žatci - výzkumná sonda
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje výsledky výzkumné sondy do environmentální gramotnosti žáků druhého stupně Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny. V rámci studie byla věnována pozornost třem aspektům environmentální gramotnosti, a to proenvironmentálním postojům, odhodlání k environmentálnímu jednání a reálnému environmentálně odpovědnému chování v běžných životních situacích. Na vzorku 67 respondentů z 6. až 9. tříd byl s využitím upraveného výzkumného nástroje, rozšířené a modifikované verze převzatého dotazníku, zjišťován vzájemný vztah jednotlivých složek environmentální gramotnosti a vliv pohlaví a věku respondentů na naměřené hodnoty vybraných aspektů. Souvislost mezi postoji a chováním, a to jak reálným, tak zamýšleným, nebyla prokázána, podobně se ani vliv pohlaví na vybrané složky environmentální gramotnosti neprojevil jako signifikantní. Naopak výsledky týkající se vlivu věku respondentů na jednotlivé aspekty přinesly pozoruhodnější zjištění, u postojů nebyl sice napříč ročníky zaznamenán výraznější rozdíl, avšak u sledovaných aspektů odhodlání k jednání a chování, tedy u vůle aktivně jednat ve prospěch životního prostředí a naplňování této vůle, hodnoty s narůstajícím věkem prokazatelně klesaly.
Název v anglickém jazyce
Environmental literacy of pupils of the secondary school in the city o Žatec - research study
Popis výsledku anglicky
The article presents the results of investigation into enviromental literacy of 12 - 15 years old pupils at elementary school in Žatec, 1019 28th October Square, Žatec, the district of Louny. The study was devoted to three aspects of enviromental literacy: 1) enviromental attitudes; 2) commitment to environmental behaviour; 3) real enviromental behaviour in standard life situations. We took a sample of 67 respondents from Classes 6 to 9 to find out the relationship of the particular components of enviromental literacy - using the adapted research tools, expanded and modified version of the questionnaire retransmitted; and the effect of gender or age of respondents on detected numbers of chosen aspects. The relationship between the attitudes and behaviour, real and indended, wasn't proved; the same as the effect of gender on the chosen components of the enviromental literacy wasn't shown significantly. On the contrary, the results regarding the influence of age of respondents on particular aspects brought more notable findings - there was no remarkable difference in attitudes across the classes, however the results of intended and real behaviour, i. e. intention to act positively for the environment and fulfilling of this intention, decreased depending on increasing age.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
1-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—