Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887952" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887952 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.khatesefid.com/journal/wp-content/uploads/2016/12/105-126.pdf" target="_blank" >http://www.khatesefid.com/journal/wp-content/uploads/2016/12/105-126.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View
Popis výsledku v původním jazyce
This contribution examines two important devices in academic writing - analogy and causation - in a number of constructions of the X CAUSE Y type. The analogical relationship of the causer and the caused is investigated in a second step. The data basis is provided by a custom-made corpus of academic texts from the natural sciences which due to its dual nature - specialized texts are juxtaposed with popular texts - can answer questions of the distribution and features of these constructions. The findings may shed light on the underlying principles of analogy-making and causal chaining for authors but also for readers of these texts. Further, the idea of the adequate reflection of scientific results in language is addressed and the question is raised whether a more adequate language would enable "better" science.
Název v anglickém jazyce
Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View
Popis výsledku anglicky
This contribution examines two important devices in academic writing - analogy and causation - in a number of constructions of the X CAUSE Y type. The analogical relationship of the causer and the caused is investigated in a second step. The data basis is provided by a custom-made corpus of academic texts from the natural sciences which due to its dual nature - specialized texts are juxtaposed with popular texts - can answer questions of the distribution and features of these constructions. The findings may shed light on the underlying principles of analogy-making and causal chaining for authors but also for readers of these texts. Further, the idea of the adequate reflection of scientific results in language is addressed and the question is raised whether a more adequate language would enable "better" science.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Language and Applied Linguistics
ISSN
2383-0514
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
2 (3)
Stát vydavatele periodika
IR - Íránská islámská republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
105-126
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—