Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887952" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887952 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.khatesefid.com/journal/wp-content/uploads/2016/12/105-126.pdf" target="_blank" >http://www.khatesefid.com/journal/wp-content/uploads/2016/12/105-126.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution examines two important devices in academic writing - analogy and causation - in a number of constructions of the X CAUSE Y type. The analogical relationship of the causer and the caused is investigated in a second step. The data basis is provided by a custom-made corpus of academic texts from the natural sciences which due to its dual nature - specialized texts are juxtaposed with popular texts - can answer questions of the distribution and features of these constructions. The findings may shed light on the underlying principles of analogy-making and causal chaining for authors but also for readers of these texts. Further, the idea of the adequate reflection of scientific results in language is addressed and the question is raised whether a more adequate language would enable "better" science.

  • Název v anglickém jazyce

    Analogy and Causation in Natural Science English: A Cross-Register View

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution examines two important devices in academic writing - analogy and causation - in a number of constructions of the X CAUSE Y type. The analogical relationship of the causer and the caused is investigated in a second step. The data basis is provided by a custom-made corpus of academic texts from the natural sciences which due to its dual nature - specialized texts are juxtaposed with popular texts - can answer questions of the distribution and features of these constructions. The findings may shed light on the underlying principles of analogy-making and causal chaining for authors but also for readers of these texts. Further, the idea of the adequate reflection of scientific results in language is addressed and the question is raised whether a more adequate language would enable "better" science.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Language and Applied Linguistics

  • ISSN

    2383-0514

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2 (3)

  • Stát vydavatele periodika

    IR - Íránská islámská republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    105-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus