Analogical mapping of domains in cause-effect representations. A comparison of different science text types
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F17%3A43893489" target="_blank" >RIV/44555601:13430/17:43893489 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analogical mapping of domains in cause-effect representations. A comparison of different science text types
Popis výsledku v původním jazyce
In this contribution, two frequent devices in academic writing, analogy and causation, are investigated in a number of constructions of the type X CAUSE Y. The relationship between the causer and the caused is identified as an analogical relationship which illuminates the basic principles of analogy-making in academic writing, especially in the natural sciences. This leads to the question whether an analogue depiction of research results would make more adequate science possible. Data basis is a mid-size corpus of natural science texts, in a parallel structure that juxtaposes research articles from physics and the biosciences with their counterparts in popular science writing. The comparison can then show quantitative as well as qualitative differences in distribution and genre.
Název v anglickém jazyce
Analogical mapping of domains in cause-effect representations. A comparison of different science text types
Popis výsledku anglicky
In this contribution, two frequent devices in academic writing, analogy and causation, are investigated in a number of constructions of the type X CAUSE Y. The relationship between the causer and the caused is identified as an analogical relationship which illuminates the basic principles of analogy-making in academic writing, especially in the natural sciences. This leads to the question whether an analogue depiction of research results would make more adequate science possible. Data basis is a mid-size corpus of natural science texts, in a parallel structure that juxtaposes research articles from physics and the biosciences with their counterparts in popular science writing. The comparison can then show quantitative as well as qualitative differences in distribution and genre.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
ISSN
1689-9903
e-ISSN
—
Svazek periodika
VII
Číslo periodika v rámci svazku
226
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
106-120
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—