Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich uplatnění v moderní pedagogické praxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887992" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887992 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich uplatnění v moderní pedagogické praxi
Popis výsledku v původním jazyce
Práce se zabývá problematikou zjišťování úrovně metakognitivního rozvoje u žáků 5. tříd docházejících do (a) běžných nespecializovaných základních škol, (b) základních škol implementujících prvky daltonské výuky a (c) základních škol implementujících prvky programu RWCT. Cílem empirického šetření bylo ověření předpokladu, že typ vzdělávacího programu, a od něj se odvíjející realizované strategie řízení kurikula, mohou mít vliv na metakognitivní rozvinutost žáka ve specifické doméně čtení. Z toho důvodu je metodologie výzkumu založena na kvaziexperimentálním uspořádání. Autor v této práci zjišťuje úroveň jak (a) řídící složky, tak (b) znalostní složky metakognice na vzorku 1103 žáků. Výsledky výzkumu potvrzují předpoklad, že typ vzdělávacího programu má vliv na metakognitivní rozvoj žáka a to konkrétně: (a) žáci ZŠ RWCT dokážou lépe posoudit relativní efektivitu nabízených strategií na pozadí úkolové situace (metakognitivní znalost) a společně s žáky ZŠ Daltonského plánu jsou schopni (b) lépe rozlišovat chybné odpovědi od správných a zároveň jsou (c) přesnější ve svém odhadu o ne/správnosti odpovědí vztahujících se k porozumění čtenému, než žáci docházejících do běžných nespecializovaných škol (metakognitivní řízení). Jak žáci ZŠ RWCT, tak žáci ZŠ Daltonského plánu signifikantně (d) lépe skórovali v testu zjišťujícího porozumění čtenému, než žáci běžných ZŠ. Žáci ZŠ RWCT i žáci ZŠ Daltonského plánu (e) vykázali mírnou úroveň podcenění své výkonnosti. V závěru práce jsou nastíněny možná vysvětlení odhalených diferencí v metakognitivní úrovni žáků jakožto výsledek realizovaného kurikula (vlivu výuky), návrhy pro možné budoucí výzkumy, limity studie a doporučení pro teorii a praxi.
Název v anglickém jazyce
Metacognition and metacognitive strategies as theoretical and research constructs and their application in modern teaching practice
Popis výsledku anglicky
This study focuses on identification of metacognitive development levels among students in their grade 5 in either (a) mainstream elementary schools, (b) elementary schools implementing Dalton education elements in their curriculum or (c) elementary schools implementing RWCT program in their daily activities. The main goal of the empirical study is to verify or disprove the assumption which states that the type of educational programme can influence the metacognitive development of a child in a specific reading domain. The results of this study verify the hypothesis that the type of education program has direct influence on metacognitive development of a student: (a) students of RWCT elementary can better judge the relative effectivity of suggested strategies based on the task situation (metacognitive knowledge) and together with student from Dalton plan elementary schools they are able to (b) recognize false answers from correct ones and are also (c) more accurate in their error approximations of answers related to reading comprehension (metacognitive regulation). Students from RWCT elementary schools, as well as from Dalton plan elementary were significantly better at (d) scoring high in their tests which evaluated the reading comprehension levels, than their peers in mainstream schools. Students from RWCT elementary schools, as well as from Dalton plan elementary also (e) showed a slight underestimation in their performance. The conclusion part of the study suggests possible outcome explanations of the differences among individual types of study programmes in relation to the metacognitive knowledge and regulation levels among students (based on curriculum) and also suggestions for future research in this specific area, limits of this study and suggestions for theory and clinical practice.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-86654-39-3
Počet stran knihy
310
Název nakladatele
Pedagogická fakulta UJEP
Místo vydání
Most: Hněvín
Kód UT WoS knihy
—