Komparace úrovně čtenářské gramotnosti a metakognitivního monitorování mezi žáky běžných základních škol a žáky základních škol implementujících prvky Daltonského plánu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43894586" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43894586 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/03_Rican.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/03_Rican.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komparace úrovně čtenářské gramotnosti a metakognitivního monitorování mezi žáky běžných základních škol a žáky základních škol implementujících prvky Daltonského plánu
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná kvaziexperimentální empirická studie pojednává o diferencích v úrovni čtenářské gramotnosti a metakognitivního monitorování mezi žáky běžných nespecializovaných základních škol a žáky navštěvujících základní školy, které do svého kurikula (ŠVP) implementují prvky Daltonského plánu. Čtenářská gramotnost je považována za bazální základ ostatních gramotností a metakognitivní rozvinutost vysvětluje podstatné množství individuálních odlišností v testovém skórování. Výsledky výzkumu prokázaly rozdíly jak v úrovni čtenářské gramotnosti diagnostikované prostřednictvím uvolněné úlohy PIRLS, tak částečně i v oblasti metakognitivního monitorování. Možná vysvětlení těchto nuancí jsou diskutovány v závěrečné části studie.
Název v anglickém jazyce
Comparison of reading literacy and metacognitive monitoring levels among pupils of unspecialized primary schools and pupils attending schools that implement Dalton Plan features
Popis výsledku anglicky
This presented quasi-experimental empiric study discusses the differences in the levels of reading literacy and metacognitive monitoring between pupils in ordinary unspecialized primary schools and pupils attending primary schools that implement Dalton Plan features into their curriculum. Reading literacy is considered to be the fundamental base of other literacy and the level of metacognitive development explains a significant amount of individual differences in test scores. The results of this experiment have shown differences in the level of reading literacy diagnosed through a PIRLS released item, as well as partial differences in the field of metacognitive monitoring. The possible explanations of these nuances are discussed in the final part of the study.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
63-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—