Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43888064" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43888064 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nejsme první, kdo si klade otázku, co znamená "být správně vzdělán". Nejsme též první, kdo pociťují krizi vzdělanosti. Víme mnoho, ale nevíme, jak s tím naložit, aby to bylo "dobře", tj. k užitku (usus) a nikoli ke škodě (abusus). A to nejen pro jednotlivce, ale i pro společnost. Protože blaho jedince není dlouhodobě udržitelné bez blaha celku. "Návodů" jak vzdělat, zušlechtit, někdy dokonce přetvořit jedince pro potřeby společnosti, se v průběhu času tvořilo, a dosud tvoří, mnoho. Naše současné problémy pojmenoval jedinečným způsobem J. A. Komenský již před bezmála čtyřmi sty léty ve svém nejslavnějším spise Labyrint světa a ráj srdce, kde se dotýká témat, která jsou stále aktuální: Co má být správnou motivací k učenosti? Co je posledním posláním učence? Jak předcházet roztříštěnosti vědění? Jak se hledá jednota v mnohosti poznatků, čili uni-versitas? Jak vzdělávat "celého člověka", tj., aby byl znalým věcí, vládl věcem (nikoli, aby věci ovládaly jeho), a užíval věcí k blahu všech? Koncept celistvého vzdělání Komenský opakovaně pojednává a předkládá v nejednom ze svých děl, útěšná alegorie Labyrint světa a ráj srdce se však stala spisem, který je pro svou narativní formu srozumitelným, čtivým, a proto oblíbeným i pro běžného čtenáře. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit, co Komenský sděluje ohledně ideálu vzdělanosti, jakým způsobem, resp. formou to sděluje a nakonec, jak vztáhnout jeho "učení" o učenosti k současným problémům vzdělanosti.

  • Název v anglickém jazyce

    "Among the learned with you". Alegory of education in Komenský's Labyrinth

  • Popis výsledku anglicky

    We are not the first to raise the question of what it means "to be rightly educated." Nor are we the first to sense a crisis in education. We know a lot, but we find difficult to know how to educate so that it's "good," that is, useful to the student and not detrimental. And useful not only to the individual but also for society. Because the welfare of the individual is not sustainable without the welfare of the whole. Over the course of time there have been many "manuals" for how to educate, ennoble and sometimes even transform the individual for the good of society, and they are still being written. Our current problems were identified in a unique way by J. A. Comenius nearly four hundred years ago in his most famous work The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart, which touches on themes that are still relevant. What should the proper motivation for learning be? What is the ultimate mission of the scholar? How to prevent the fragmentation of knowledge? How to find unity in the diversity of knowledge, or, uni-versitatis? How to educate the "whole person" to be knowledgeable of things, to control them (not be controlled by them), and use those things for the benefit of everyone? The concept of a holistic education was repeatedly presented and discussed in many of Comenius's works, but the consolation allegory The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart became his favorite work even among common people, because of its narrative form that is easily readable and understandable. The goal of this paper is to present a closer view of what Comenius tells us regarding the ideal education, by what means or form he presents it and finally, how to apply his theory of teaching to the current problems in education.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Vzdelani a dnesek. Pedagogicke, filosoficke, historicke a socialni perspektivy

  • ISBN

    978-80-246-3558-3

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    31-41

  • Počet stran knihy

    225

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly