"Zčásti jinotajně, zčásti zjevně". Alegorie jako didaktický nástroj v Komenského Labyrintu.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F13%3A43885456" target="_blank" >RIV/44555601:13430/13:43885456 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://userweb.pedf.cuni.cz/paideia/index.php?sid=3&lng=cs&lsn=10&jiid=31" target="_blank" >http://userweb.pedf.cuni.cz/paideia/index.php?sid=3&lng=cs&lsn=10&jiid=31</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Zčásti jinotajně, zčásti zjevně". Alegorie jako didaktický nástroj v Komenského Labyrintu.
Popis výsledku v původním jazyce
Záměrem této studie je ohledat potenciál alegorické literární metody z hlediska didaktického. Jestliže se J. A. Komenskému v díle Labyrint světa a ráj srdce podařilo vytvořit tolik didakticky účinné dílo pomocí alegorie, otázka zní, v čem spočívá její "kouzlo", resp. didaktická efektivita? Jakým způsobem Komenský pracuje s alegorií jakožto didaktickým nástrojem? Je něco z jeho jinotajné "metody" přenositelné do současné pedagogiky? Je možné využít alegorii v dnešní pedagogické praxi? Cílem tohoto článkuje nastínit odpovědi na tyto otázky.
Název v anglickém jazyce
"Closed in part, disclosed in part". Allegory as didactic tool in Comenius' Labyrinth
Popis výsledku anglicky
The intention of this study is to explore the potential of the allegorical literary method from the didactic perspective. Since J. A. Comenius managed to produce in his famous work Labyrinth of the world and paradise of the heart such an effective pedagogical work, the question is, in what lays its "magic", resp. its didactic effectiveness? How did Comenius work with allegory as didactic tool? Can anything of his "method" be transferred to the contemporary education? May allegory be used in today's pedagogical practice? The goal of this article is to outline answers to these questions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paideia: Philosophical E-Journal of Charles University
ISSN
1214-8725
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
1-12
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—