Fenomén zátiší v současném výtvarném vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43894441" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43894441 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fenomén zátiší v současném výtvarném vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem textu není zodpovědět, nýbrž uvědomit si základní klíčové otázky, jež vyvstávají ze současného pohledu na neustále metamorfující fenomén zátiší. Zátiší samo o sobě je vnímáno velice staticky, v doslovném i přeneseném významu. Zátiší ale stejně jako výtvarné umění prošlo mnoha transformacemi, způsobenými změnami sociologickými, filosofickými, i ovlivněnými individuálním přístupem mnoha výtvarných umělců. Fenomén "zátiší", chápaný ať už jako žánr, námět, forma, nebo konceptualizovaný obsah vanitas, v aktuálním světě umění nestagnuje, ustrnulo naopak jeho využití ve výtvarné edukaci. Doložené filosofické úvahy nastiňují možné úhly pohledu, jak zátiší vnímat, pootevírají různé cesty interpretace tohoto původně malířského žánru. Eventuální revitalizace pohledu na fenomén zátiší, implementovaná do školní výtvarné praxe, je doložená na ukázkách vybraných oceněných žákovských prací z trienále 13. národní přehlídky VO ZUŠ ČR.
Název v anglickém jazyce
The Ways of Looking at the Transformation of Still-Life Phenomenon in Contemporary Art Education
Popis výsledku anglicky
The aim of the text is not to answer, but to understand the main questions of the current view of the ever-metamorphic phenomenon of still-life. Still-life is perceived very statically, but as well as Art the still-life went through many transformations due to sociological and philosophical changes. Also many fine artists had an influence on image of still-life. The phenomenon of "still life" (understood as a genre, theme, form, or conceptualized content of vanitas) is not stagnant in the current art world, but its use stagnates in Art Education. The documented philosophical considerations outline the possible perspectives of perceiving still-life, they allow various ways of interpreting this prime genre of painting. The examples of awarded pupils' works from the 13th National Show of the czech Primary Art Schools triennial document the eventual revitalization of the phenomenon of still-life in the school art practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
57/2018
Číslo periodika v rámci svazku
1-2/2018
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
36-44
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—