Problematika diagnostiky vývojové poruchy motorické funkce u dětí MŠ s ohledem na školní připravenost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43894485" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43894485 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/26/23" target="_blank" >http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/26/23</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika diagnostiky vývojové poruchy motorické funkce u dětí MŠ s ohledem na školní připravenost
Popis výsledku v původním jazyce
Abstrakt Úroveň jemné, ale i hrubé motoriky patří ke kritériím při posuzování psychomotorického vývoje dětí předškolního věku zvláště před nástupem ke školní docházce. DCD (vývojová porucha motorické funkce) je neurologický deficit, který může mít negativní vliv na školní připravenost dětí. V populaci se vyskytuje přibližně mezi 4-6 %, a to v poměru 2 :1 až 7 : 1 chlapci a dívky. Cílem rešerše je najít diagnostické nástroje pro učitele MŠ a speciální pedagogy, které pomohou snadno ověřit úroveň motorických dovedností, hlavně vyspělost jemné motoriky a schopnost vizuo-motorické koordinace, důležitých pro vstup do ZŠ. Z přehledu diagnostických instrumentů vyšly jako vhodné dva standardizované testy s českou normou (OTDP a MABC - 2). Tato rešerše může pomoci v pedagogické teorii i praxi doplnit a rozšířit poznatky z oblasti diagnostiky motorických dovedností předškolních dětí. Motorické obtíže mohou být jedním z faktorů odkladů školní docházky, případně mohou negativně ovlivňovat školní úspěšnost, proto je nutné včas diagnostikovat možné motorické obtíže a nasadit účinnou intervenci. Z rešerše, která byla provedena, vznikly vědecké otázky, kterými by se dal směřovat další výzkum. Existuje významná souvislost mezi poruchou motoriky, jednotlivými posuzovanými komponentami motorického vývoje a odkladem školní docházky?
Název v anglickém jazyce
Problems of Diagnosis of Developmental Coordination Disorder in Preschool Children With Regard to School Preparedness
Popis výsledku anglicky
The level of fine-grained and gross motor activity is one of important touchstone of motor development of preschool children before the opening of school attendance. DCD (Developmental Coordination Disorder) is neurological deficiency, what could be negative influence to school maturity of children. This motor skills disorder that affects four to six percent of all school-aged children. The ratio of boys to girls varies from 2:1 to 7:1, depending on the group studied. There are two suitable diagnostic instruments with Czech standard (OTDP a MABC - 2). Motor skills disorders can be one of factor for postponement of school attendance. Although there is currently no cure for DCD, early intervention and treatment may help to reduce the emotional, physical and social consequences that are often associated with this disorder. There is question, if motor skills disorders are connected with, motor development and postponement of school attendance. We have to be sure, if children with motor skills disorders have more often postponement of school attendance than children without disorders.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Online Journal of Primary and Preschool Education (OJPPE)
ISSN
2533-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—