Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Computer Literacy of Primary School Learners Reflecting the Teacher's Adoption of Innovation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895630" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895630 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://divai.webnode.sk/_files/200000032-db641db643/divai2020.pdf" target="_blank" >https://divai.webnode.sk/_files/200000032-db641db643/divai2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Computer Literacy of Primary School Learners Reflecting the Teacher's Adoption of Innovation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with the problem of developing computer literacy in primary school learners. It particularly focuses on teachers&apos; contribution to acquiring learners&apos; ICT knowledge reflecting the their adoption of innovations in this field. Rogers&apos; Diffusion of Innovation Theory is applied on intentionally selected sample of Czech primary school teachers (N=167) and computer competency of learners (N=173). Applying the tool by Kankaanrinta based on the Rogers&apos; theory, teachers were structured into five groups (Innovators, Early adopters, Early majority, Late majority, Laggards). Consequently, the increase in knowledge of learners was considered in each type of adopter. Didactic pretest and posttest consisted of 18 tasks; five of them were analyzed in this paper. For the purpose of testing, an environment was designed to avoid any impact on the results, and a Dell Latitude notebook was set as a hardware platform. The software part was based on the open source software exploiting Xubuntu 15.10 operational system developed on Ubuntu/Linux basis. The findings proved learners&apos; results depended on the type of adoption of innovations in their teachers.

  • Název v anglickém jazyce

    Computer Literacy of Primary School Learners Reflecting the Teacher's Adoption of Innovation

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the problem of developing computer literacy in primary school learners. It particularly focuses on teachers&apos; contribution to acquiring learners&apos; ICT knowledge reflecting the their adoption of innovations in this field. Rogers&apos; Diffusion of Innovation Theory is applied on intentionally selected sample of Czech primary school teachers (N=167) and computer competency of learners (N=173). Applying the tool by Kankaanrinta based on the Rogers&apos; theory, teachers were structured into five groups (Innovators, Early adopters, Early majority, Late majority, Laggards). Consequently, the increase in knowledge of learners was considered in each type of adopter. Didactic pretest and posttest consisted of 18 tasks; five of them were analyzed in this paper. For the purpose of testing, an environment was designed to avoid any impact on the results, and a Dell Latitude notebook was set as a hardware platform. The software part was based on the open source software exploiting Xubuntu 15.10 operational system developed on Ubuntu/Linux basis. The findings proved learners&apos; results depended on the type of adoption of innovations in their teachers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    DIVAI 2020?The 13thinternational scientific conference on Distance Learning in Applied Informatics

  • ISBN

    978-80-7598-841-6

  • ISSN

    2464-7470

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    264-273

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Štúrovo, Slovakia

  • Datum konání akce

    21. 9. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku