Dimenze kreativity a konvence v oblasti frazeologie a idiomatiky - cesty k teoretickým pramenům současného pojetí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895665" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895665 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dimenze kreativity a konvence v oblasti frazeologie a idiomatiky - cesty k teoretickým pramenům současného pojetí
Popis výsledku v původním jazyce
Předmětem studie je zkoumání prezentace, vnímání a potenciality kreativity ve frazeologii a jejich souvztažnost s konvenční podstatou frazeologických jednotek v českém i obecně-frazeologickém kontextu. Zatímco pojetí konvence v souvislosti s jazykem se objevuje ještě v době antického Řecka, zkoumání kreativity jako předmětu výzkumu se v lingvistice formoval až od 60. let minulého století, nejdříve v pracích N. Chomského. V české frazeologii je s jazykovou kreativitou spojována teorie variability F. Čermáka. Ve frazeologii je proces kreativity aktivním výsledkem abstraktního jazykového myšlení. K systémovým předpokladům a rysům kreativity ve frazeologii patří např. (1) předpoklad schopnosti abstraktního jazykového myšlení, (2) nekonečnost a neuzavřenost systému, (3) vlivy frekvence, (4) nepravidelnosti (anomálie), (5) potencialita k vizualizaci, (6) možnosti variability, které jsou omezenější sice v plánu syntagmatickém a poněkud volnější v plánu paradigmatickém. Ilustračním materiálem k uvedeným rysům v kapitole je korpusová analýza vybraných frazémů v češtině, s důrazem na výzkum variability frazémů, např. Darovanému koni na zuby nehleď; My o vlku, vlk za humny; mít hlad jako vlk.
Název v anglickém jazyce
Dimensions of creativty and conventions in the field of phraseology and idiomatics - the way to the theoretical sources of the current concept
Popis výsledku anglicky
The research deals with presentation, perception and potentiality of creativity in phraseology in relation to conventional nature of the idioms in Czech and general phraseological context. While the idea of linguistic convention still appears in the time of Ancient Greece, the study of creativity as a subject of research in linguistics was formed only from the 1960s, first in the Noam Chomsky's works. In General and Czech phraseology tradition, F. Čermák's theory of idiomatic variability is closely related with linguistic creativity concept. In phraseology, the process of creativity is an active result of the abstract linguistic thinking. The systemic presupposition and features of creativity in phraseology include, e.g. (1) presupposition of abstract linguistic thinking ability, (2) infinity and openness of the system, (3) frequency effects, (4) irregularities (anomalies), (5) potentiality for visualization, (6) opptions for variability limited in the syntagmatics and looser in the paradigmatics. A corpus analysis of selected Czech language idioms is applied to define these presupposions and features, emphasized on the idiomatic variability of idioms as Darovanému koni na zuby nehleď ('Never look a gift horse in the mouth'); My o vlku a vlk za humny ('Lupus in fabula'); mít hlad jako vlk/být hladový jako vlk ('to be hungry like the woolf').
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Konwencja i kreacja w języku i w literaturze czeskiej
ISBN
978-83-63090-33-3
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
269-284
Počet stran knihy
403
Název nakladatele
Instytut Filologii Słowiańskiej, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Místo vydání
Poznań
Kód UT WoS kapitoly
—