Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895785" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895785 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/608/843" target="_blank" >https://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/608/843</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.608" target="_blank" >10.14712/18023061.608</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pro podporu odpovědného spotřebního chování (naplňující jeden z Cílů udržitelného rozvoje, SDG 12) stanovilo UNESCO vzdělávací cíle - soubor kompetencí pro různé úrovně vzdělávání. Článek si klade za cíl ukázat jejich podstatu -tedy jaké domény učení je třeba zapojit při jejich rozvíjení (kognitivní, emocionální, sociální a/nebo behaviorální), a jak souvisí se schopností utvářet udržitel-nou budoucnost. Na základě analýzy lze dovodit, že vzdělávací cíle pro SDG 12 jsou stanoveny tak, aby působily na všechny složky osobnosti a byly tak součástí holisticky zaměřeného vzdělávání; současně je zde silně přítomna transformativní dimenze učení - což je i znakem vzdělávání pro udržitelnost obecně. Autoři dále popisují, jak mohou být vzdělávací cíle pro výchovu odpovědného spotřebitele konkrétně naplněny prostřednictvím programu navrženého pro různé vzdělávací stupně a typy škol. Vzdělávání tohoto typu může přinést nejen potřebné znalosti, ale též působit na proměnu zažitých vzorců myšlení a chování, což je pro změnu spotřebitelských zvyklostí a životního stylu obecně důležité. Celkovým cílem zde představeného programu je dovést děti/žáky/studenty k po-znání, že jsou aktivní součástí ekonomiky, a mohou prostřednictvím svého každodenního rozhodování formovat podobu ekonomického systému. K tomuto cíli byly vytvořeny a zde představeny vzdělávací a metodické materiály různého typu.

  • Název v anglickém jazyce

    Sustainable consumption and lifestyle as an educational topic

  • Popis výsledku anglicky

    Responsible consumption is included in one of the Sustainable Development Goals (SDG 12), and this goal also plays an important role in the education: to meet it, UNESCO defined a set of educational goals for different levels of education - &quot;key competencies&quot; for SDG12. As apparent from their analysis, these educational goals are more or less evenly distributed between the cognitive, emotional / social and behavioural domains of learning, which is a characteristics of education for sustainability in general. Learning based on these goals can bring not only the necessary knowledge, but also change the established patterns of thinking and behaviour, which is crucial for changing consumer habits and lifestyle in general. The article not only demonstrates how to set educational goals of this type (so that they affect all components of personality and are part of transformative learning), it also shows how they can look specifically in a showcased program for different types of schools. The aim of the program is to develop an awareness of the children / pupils / students concerning their active role within the economy, and that they can they can through their everyday consumer decisions shape the economic system.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000117" target="_blank" >TL01000117: Odpovědná spotřeba - podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Envigogika

  • ISSN

    1802-3061

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus