Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895785" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895785 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/608/843" target="_blank" >https://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/608/843</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.608" target="_blank" >10.14712/18023061.608</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma
Popis výsledku v původním jazyce
Pro podporu odpovědného spotřebního chování (naplňující jeden z Cílů udržitelného rozvoje, SDG 12) stanovilo UNESCO vzdělávací cíle - soubor kompetencí pro různé úrovně vzdělávání. Článek si klade za cíl ukázat jejich podstatu -tedy jaké domény učení je třeba zapojit při jejich rozvíjení (kognitivní, emocionální, sociální a/nebo behaviorální), a jak souvisí se schopností utvářet udržitel-nou budoucnost. Na základě analýzy lze dovodit, že vzdělávací cíle pro SDG 12 jsou stanoveny tak, aby působily na všechny složky osobnosti a byly tak součástí holisticky zaměřeného vzdělávání; současně je zde silně přítomna transformativní dimenze učení - což je i znakem vzdělávání pro udržitelnost obecně. Autoři dále popisují, jak mohou být vzdělávací cíle pro výchovu odpovědného spotřebitele konkrétně naplněny prostřednictvím programu navrženého pro různé vzdělávací stupně a typy škol. Vzdělávání tohoto typu může přinést nejen potřebné znalosti, ale též působit na proměnu zažitých vzorců myšlení a chování, což je pro změnu spotřebitelských zvyklostí a životního stylu obecně důležité. Celkovým cílem zde představeného programu je dovést děti/žáky/studenty k po-znání, že jsou aktivní součástí ekonomiky, a mohou prostřednictvím svého každodenního rozhodování formovat podobu ekonomického systému. K tomuto cíli byly vytvořeny a zde představeny vzdělávací a metodické materiály různého typu.
Název v anglickém jazyce
Sustainable consumption and lifestyle as an educational topic
Popis výsledku anglicky
Responsible consumption is included in one of the Sustainable Development Goals (SDG 12), and this goal also plays an important role in the education: to meet it, UNESCO defined a set of educational goals for different levels of education - "key competencies" for SDG12. As apparent from their analysis, these educational goals are more or less evenly distributed between the cognitive, emotional / social and behavioural domains of learning, which is a characteristics of education for sustainability in general. Learning based on these goals can bring not only the necessary knowledge, but also change the established patterns of thinking and behaviour, which is crucial for changing consumer habits and lifestyle in general. The article not only demonstrates how to set educational goals of this type (so that they affect all components of personality and are part of transformative learning), it also shows how they can look specifically in a showcased program for different types of schools. The aim of the program is to develop an awareness of the children / pupils / students concerning their active role within the economy, and that they can they can through their everyday consumer decisions shape the economic system.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000117" target="_blank" >TL01000117: Odpovědná spotřeba - podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
1-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—