Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu - cíle a výstupy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F21%3A43896512" target="_blank" >RIV/44555601:13430/21:43896512 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44555601:13440/21:43896512 RIV/00216208:11690/21:10442731
Výsledek na webu
<a href="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/619/853" target="_blank" >https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/619/853</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.619" target="_blank" >10.14712/18023061.619</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu - cíle a výstupy
Popis výsledku v původním jazyce
Článek rekapituluje teoretická východiska vzdělávání zaměřeného na rozvíjení návyků a chování v oblasti udržitelné spotřeby, a jejich prostřednictvím i na celkovou změnu životního stylu. Zdůrazňuje význam transformativního učení jakožto základního rámce pro tento typ učení, hledá související koncepty, které pomohou stanovit relevantní vzdělávací cíle ? aktivní přístup, akční kompetence, klíčové kompetence pro udržitelnost. Autoři diskutují též nástroje, kterými by tyto cíle byly dosažitelné ve školní výuce: pro citlivou povahu transformativního učení a jeho působení na vnitřní změny osobnosti navrhují postupy vzdělávání pro budoucnost, kreativního učení nebo ty, jež jsou uplatňovány při řešení konfliktů a v rámci celoinstitucionálního přístupu. Rekapitulují a zobecňují zkušenosti s designem programu odpovědné spotřeby pro děti/žáky/studenty mateřských až středních škol, a vyvozují závěry pro využití konceptu transformativního učení ve vzdělávání dětí (ve srovnání s učením dospělých). Výsledkem teoretických úvah i společných aktivit v praxi je návrh hodnotícího nástroje, pomocí kterého lze reflektovat postup při naplňování vzdělávacích cílů v dané oblasti ? kompetencí k odpovědné spotřebě a změně životního stylu.
Název v anglickém jazyce
Education for sustainable consumption and lifestyle change - educational goals and outcomes
Popis výsledku anglicky
The article reviews the theoretical knowledge in the field sustainable consumption oriented education that is focused on the development of relevant habits and behaviour, and consequently on the overall lifestyle change. It emphasizes the importance of transformative learning as a basic framework for this type of learning, looks for related concepts that will help to set relevant educational goals such as active approach, action competencies, key competencies for sustainability. The authors also discuss how these goals could be achieved in school teaching: for the sensitive nature of transformative learning and its potential impact on personality of the individual, they suggest innovative tools e.g., future learning practices, creative learning, conflict resolution methods and the whole institutional approach. They recapitulate and generalize the experience with the design of a responsible consumption program for children / pupils / students for kindergarten to secondary school attendees and draw conclusions for the use of the concept of transformative learning in the education of children (as compared with adult learning). The result of theoretical considerations and joint activities in practice is the design of an evaluation tool, which can be used to reflect on the progress in meeting educational goals in the field competencies for responsible consumption and lifestyle change.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000117" target="_blank" >TL01000117: Odpovědná spotřeba - podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
1-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—